SEO in Hengelo of Luilekkerland

Schrijf voor je lezers en niet voor de zoekmachines. Wees relevant. Produceer unieke content.
Wie wil weten hoe Google webpagina’s hoge posities in de zoekresultaten geeft zal deze drie tips vaak als eerste tegenkomen. En op zich zijn dit ook logische adviezen. Want hoewel SEO afhangt van veel meer factoren moet je altijd bedenken waarom Google überhaupt bestaat.

De zoekmachine is er primair voor de zoekende internetter. En als die een zoekterm invoert moeten de beste pagina’s het hoogst scoren. En goede pagina’s zijn per definitie interessant voor de lezer door hun relevantie en authenticiteit. Daarnaast werken trucjes – zo luidt het devies de laatste jaren – om Google voor de gek te houden steeds minder. De zoekmachine wordt steeds beter in het scheiden van echt goede pagina’s van het brandhout. Maar toch slippen er nog steeds rare pagina’s door de mazen van het beroemde algoritme. Zo bleek onlangs ook weer toen we een klein onderzoekje deden naar de stand van zaken van ons vakgebied in onze thuisstad Hengelo.

SEO Hengelo

Gewoon uit nieuwsgierig typte ik de combinatie van zoekwoorden SEO en Hengelo in Googles zoekbalk in. Ik verwachtte een resultatenpagina vol collega-bedrijven uit Hengelo – of op zijn minst uit de omgeving – die zich met het SEO-vakgebied bezig houden. En dat dan diegenen die de beste content heeft geproduceerd over zoekmachineoptimalisatie en Hengelo bovenaan zouden staan. Maar als vierde zoekresultaat stond er een vreemde eend in de bijt. Op deze pagina staat de volgende opmerkelijke passage te lezen:
Tien tegen één dat je net zocht op SEO Hengelo-Overijssel
Dat je hier bent is het levende bewijs dat SEO werkt. Althans voor ons wel, en ik kan me voorstellen dat jouw website nog niet zo goed gevonden wordt. Tenminste, als ik uitga van de zoekwoorden seo hengelo-overijssel die je hebt gebruikt.
….
Het klinkt een beetje flauw om te zeggen, maar als je goed gevonden wilt worden bij Google, moet je koffie drinken. Maar dan wel onze heerlijke koffie aan de Havendam 10A in Oud-Beijerland. Nu ligt Hengelo-Overijssel niet zo ver van Oud-Beijerland, dus afstand zou geen bezwaar moeten zijn.

Hengelo ligt niet ver van Oud-Beijerland? Als je geen bezwaar hebt tegen koude koffie wellicht niet.

Luilekkerland

De tekst van de pagina is een invuloefening. Letterlijk. Als je in dit internetadres Hengelo-Overijssel weghaalt en Enschede invult krijg je dezelfde pagina te zien. Maar dan met een andere plaatsnaam op verschillende plekken in de tekst. En Bagdad werkt ook, net als Luilekkerland, kijk maar:

http://www.cosly.com/landingspagina/seo/luilekkerland. “Luilekkerland ligt niet zo ver van Oud-Beijerland.”

Gefeliciteerd hoor Cosly, we gunnen jullie deze mooie positie in Google van harte. Maar dit is zeker niet de kwalitatieve content die Google belooft te belonen. Niet geschreven voor de lezers (want een geautomatiseerd verhaal), niet relevant (wie rijdt er nou naar Oud-Beijerland op zoek naar SEO-dienstverlening in Hengelo?) en ook niet uniek (alle pagina’s in het Cosly-domein zijn op één woordje na identiek aan elkaar).

Google slaat hier de plank mis door een pagina te tonen waar niemand echt op zit te wachten. Hoe deze pagina zo hoog in Google is gekomen is mij eigenlijk een raadsel. Een klein testje via de webtool Open Site Explorer van MOZ laat zien dat de pagina nauwelijks autoriteit wordt toegekend en dat er ook géén links naar toe gaan (een belangrijke voorspeller van relevantie voor de lezer). Waarschijnlijk is de link in dit artikel de eerste naar deze pagina. Nou moeten we ook toegeven dat wij bij New Black dan ook niet van de trucjes zijn, dus dat we dit niet snappen moet je mij maar vergeven. Wel hoop ik natuurlijk dat het niet lang duurt voordat de pagina die je nu leest hoger scoort in Google dan die van Cosly.

Foto: Luilekkerland afgebeeld door Pieter Breughel

 

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

Wees de eerste met een reactie

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

2 min

SEO in Hengelo… gaat het al wat beter Google?

In 2015 schreef ik voor New Black een blog. Daarin liet ik zien dat Google het lang niet altijd lukt…

5 min

Uit betrouwbare bron? Googles lokale zoekresultaten in elk geval niet

Wie een bedrijf heeft en lokale klanten bedient is afhankelijk van goede vindbaarheid van zijn website in Google. Een lokale…