SEO in Hengelo… gaat het al wat beter Google?

Gerrit Jan Lutkehaus 27/03/17 2 min

In 2015 schreef ik voor New Black een blog. Daarin liet ik zien dat Google het lang niet altijd lukt gebruikers de beste pagina’s voor te schotelen. Als test typte ik toen de combinatie van zoekwoorden SEO en Hengelo in, benieuwd naar de resultaten.

Ik verwachtte een resultatenpagina vol collega-bedrijven uit Hengelo die zich met het SEO-vakgebied bezig zouden houden. Dat viel toen even tegen. Nu, tweeëneenhalf jaar en een flink aantal updates van het Google zoekalgoritme later, verwachtte ik dat het beter zou gaan. Maar opnieuw was het resultaat teleurstellend.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat je de zoekwoorden ‘SEO Hengelo’ kiest, als je op zoek bent naar een bedrijf dat je kan helpen met SEO en dat in Hengelo e.o. is gevestigd. Gelukkig zijn nu de eerste zoekresultaten prima. Collega-ondernemers uit de buurt die zich met zoekmachineoptimalisatie bezighouden – hoi Ron! hoi Ton! – verschenen bovenaan op goede posities; bijvoorbeeld in de local pack, of als eerste organische resultaat.

Ook mijn blog van twee jaar geleden eindigt hoog in de zoekresultaten. Het is natuurlijk ook een relevant resultaat als je zoekt naar SEO en Hengelo, ondanks dat het geen bedrijfsvermelding is.
Iets verderop in de resultaten gaat het mis. SEOBooster uit Nieuwerkerk aan den IJssel heeft een pagina volgepropt met de woorden SEO en Hengelo. Die pagina is natuurlijk niet uniek. Tik op de plaats van Hengelo een willekeurige (grote) stad in en je vindt een carbon-kopie van de pagina, waarin alleen de naam van de stad is veranderd. Bijvoorbeeld in Maastricht.

Halve waarheden en suggestieve beweringen

SAM Online uit Leiden – helaas op pagina 1 van de zoekresultaten – maakt het nog een tandje bonter. Op hun Hengelo-pagina suggereren zij een SEO-bureau uit Hengelo te zijn:

Samenwerken met ons SEO bureau uit Hengelo
Wanneer u ons SEO bureau uit Hengelo inschakelt, richten wij ons niet alleen op zoekmachine optimalisatie. Samen met u zetten wij een uitgebreid plan op, waarmee we ons zowel richten op het aantrekken van bezoekers als op het omzetten van bezoekers in leads of sales.

Maar dan zou copy-paste-SAM een SEO-bureau geopend hebben in elke stad, van Groningen tot Venlo.

Een soortgelijke bewering lezen we bij het bedrijf SEOgorilla, dat eveneens opduikt in de zoekresultaten. Ook zij hebben een specialist in elke stad – check Hengelo, check Maastricht.

En dat is ook toevallig: ze gebruiken hetzelfde postadres als SEObooster die we eerder tegenkwamen.

SEO-cowboys en hun trukendoos

Het is jammer om te constateren dat er in twee jaar tijd niet zo heel veel verbeterd is. SEO-cowboys met hun trukendoos blijven goede posities in de zoekresultaten bezetten waar ze op basis van hun relevantie en de inhoud van hun content geen recht op hebben.

En je hoeft van hen geen verandering te verwachten.

Lees maar eens hoe de online marketeer van SAM Online in zijn blog – 5 achterhaalde SEO-tactieken die nu echt anders moeten – met geen woord rept over goede content of relevantie voor de lezer. Maar wel uitlegt dat waar en hoe vaak je keywords gebruikt, kan helpen om jouw tekst goed te laten scoren in Google.

Als overtuigd aanhanger van ‘Schrijf voor je bezoeker, niet voor Google’, vind ik het teleurstellend dat Google niet in staat is om dergelijke content te scheiden van waardevolle, relevante content, die wél is geschreven voor de eindgebruiker. De SEO-boosters en -gorillas kunnen hun klanten blijven verleiden met goede resultaten. En daar is uiteindelijk niemand bij gebaat.

Google niet.
De zoekmachinegebruiker niet.
En de klanten van dergelijke SEO-bureaus waarschijnlijk ook niet.

Want die zullen uiteindelijk wel traffic te verwerken krijgen, maar of dit relevante bezoekers zijn is maar helemaal de vraag.

Foto: Archangel12

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

Wees de eerste met een reactie

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

15/03/17 5 min

Uit betrouwbare bron? Googles lokale zoekresultaten in elk geval niet

Wie een bedrijf heeft en lokale klanten bedient is afhankelijk van goede vindbaarheid van zijn website in Google. Een lokale…

24/02/17 2 min

Online content en usability voor jongvolwassenen

Wie zich met zijn website richt op jongvolwassenen moet daar bij het ontwerpen en schrijven rekening mee houden. Bezoekers uit…