Reclamecode Social Media: wat moet je weten?

Je betaalt een fashionblog om een artikel aan je kledingwinkel te wijden. Een BN’er prijst op Twitter je sauna aan in ruil voor een geheel verzorgd arrangement. Je biedt klanten een drankje voor een review van je horecazaak op een vergelijkingssite, je Facebook- of Google+-pagina. Het zijn allemaal voorbeelden van contentmarketing die aan regels zijn gebonden door de Reclamecode Social Media.

En overtreding van die code is strafbaar en kan uiteindelijk zelfs tot hoge boetes leiden. Maar toch worden de regels massaal overtreden. Dat viel onlangs te lezen in een artikel in Trouw. Maar wat staat er nu precies in de reclamecode en waarmee moet je rekening houden als je gesponsorde berichten gaat of laat schrijven?

De regels van de Reclamecode Social Media in een notendop

Volgens de speciale regels voor blogs en social media in de Nederlandse Reclamecode die sinds vorig jaar bestaan is het vrij simpel om te bepalen of een blog, tweet, post of review over je bedrijf of product valt binnen de scope van de code. Als iemand iets over je schrijft tegen betaling of in ruil voor iets anders dan moet dat voor de lezer duidelijk zijn. Een van de auteurs van de reclameregels Mattijs Roumen vertelt hierover in het Trouw-artikel:
“Onherkenbare reclame zorgt voor een oneerlijke handelspraktijk. De meeste consumenten weten dan immers niet dat het om reclame gaat, maar ze baseren daar wel een beslissing op.”

jack van gelderVolgens de reclamecode moet daarom voor elke online uiting duidelijk zijn dat er een vergoeding tegenover heeft gestaan. Dat kan je laten zien door:

  • er ‘sponsored story’ boven te zetten in het geval van een blog. Dit geldt natuurlijk niet als deze blog op je eigen website wordt geplaatst.
  • de hashtag #adv aan een tweet of Facebook-post toe te voegen.
  • een disclaimer te schrijven aan het eind van een review (deze printer/telefoon/tablet kreeg ik gratis aangeboden van HP/Apple/Samsung om te testen).

In het voorbeeld hierboven overtreden Jack van Gelder, Samsung en KPN dus de regels van de Reclamecode. (Terzijde: ze overtreden ook de regels van het gezonde verstand. Jack had deze tweet beter niet met zijn iPhone kunnen plaatsen.)

Hoe serieus is de Reclamecode Social Media?

Op dit moment wordt er nog niet actief gespeurd naar bedrijven die de reclamecode overtreden. Wel is het zo dat consumenten of concurrenten een klacht bij de Reclame Code Commissie kunnen indienen als ze het idee hebben dat je niet goed omgaat met de regels. De commissie bekijkt de klacht en zal – als ze dat nodig acht – je een waarschuwing geven. Als je die waarschuwing vervolgens negeert zal de RCC het in eerste instantie laten bij naming and shaming: je naam komt op de zwarte lijst die door eenieder is te bekijken. En als het echt de spuigaten uit loopt kan de commissie de Autoriteit Consument en Markt inschakelen, die in tegenstelling tot de Reclame Code Commissie wel de mogelijkheid heeft om boetes uit te delen. Dat is tot nu toe nog niet gebeurd in de online wereld, maar voor offline-reclame komt dit regelmatig voor.

Het is dus goed om rekening te houden met de regels van de Reclamecode Social Media. Heb je zelf plannen om te beginnen met bloggen? Neem gerust eens contact met ons op. We kennen de ins en outs van wat mag en wat werkt en hebben al veel klanten geholpen met hun contentmarketingstrategie.

 

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

Wees de eerste met een reactie

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

2 min

SEO in Hengelo… gaat het al wat beter Google?

In 2015 schreef ik voor New Black een blog. Daarin liet ik zien dat Google het lang niet altijd lukt…

5 min

Uit betrouwbare bron? Googles lokale zoekresultaten in elk geval niet

Wie een bedrijf heeft en lokale klanten bedient is afhankelijk van goede vindbaarheid van zijn website in Google. Een lokale…