Online content en usability voor jongvolwassenen

Gerrit Jan Lutkehaus 24/02/17 2 min

Wie zich met zijn website richt op jongvolwassenen moet daar bij het ontwerpen en schrijven rekening mee houden. Bezoekers uit de categorie 18 tot en met 25 jaar zijn niet zo gesteld op doelloze interactiviteit. Ze houden van goed scanbare content, maar zijn erg gevoelig voor de toon. Daarnaast nemen ze de inhoud niet meteen voor waar aan. En gaat er iets mis? Dan ligt het niet aan hen maar aan jou.

Nederland telt 1,7 miljoen jongvolwassenen. Dat betekent dat 10% van onze bevolking in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar valt. Deze generatie is opgegroeid met internet. Gebruiken zij online daardoor op een andere manier? En heeft dat consequenties voor jouw tekst of ontwerp? De usability-experts van de Nielsen Norman Group deden er onderzoek naar. In zeven geïndustrialiseerde landen (Australië, Canada, Duitsland, Singapore, de VS, het Verenigd Koninkrijk en Nederland) werd het online-gedrag van jongvolwassenen onderzocht. Door de doelgroep taken uit te laten voeren, een dagboek bij te laten houden en te bevragen in enquêtes kwam er een beeld naar voren van een leeftijdsgroep die zich anders gedraagt dan jongere en oudere groepen.

Ik multitask, dus hou het kort

De gemiddelde jongvolwassene is een ster in multitasken. Hij heeft vaak verschillende apps of tabbladen tegelijk in gebruik, waarin hij hopt van taak naar taak. Of hij heeft voor één taak zelfs meerdere tabbladen openstaan. Jongvolwassenen willen dus graag functionele content. Dat maakt dat ze – in tegenstelling tot hun jongere broertjes en zusjes – geen fan zijn van allerlei interactieve toeters en bellen. Interactiviteit is oké, als het bijdraagt aan de taak die hij of zij probeert uit te voeren. Anders niet. En wat de jongvolwassenen ook onderscheidt van tieners: ze zijn veel beter in staat tekst tot zich te nemen. Dus wat je wil vertellen hoeft echt niet in een filmpje of infographic verwerkt te worden. Maar: houdt tekst bondig en scanbaar. Bij lange lappen tekst online, haken jongvolwassenen af.

Doe niet zo populair: vertel me wat je weet

Maak niet de fout dat je een populaire toon aanslaat omdat jongvolwassenen je doelgroep zijn. Ze voelen zich snel beledigd als ze het gevoel hebben niet serieus genomen te worden en hebben een scherp afgestelde radar voor cooldoenerij. Ze willen gewoon goed geïnformeerd worden met inhoudelijk waardevolle content. Daarnaast is dit leeftijdscohort nogal sceptisch ingesteld en vertrouwt terecht niet zomaar alles wat ze online leest. Dus: bewijs wat je schrijft met verifieerbare voorbeelden.

Wees duidelijk en voorkom dat ik fouten maak

Deze generatie vertrouwt behoorlijk op haar eigen online skills. Websites met een niet-standaard ontwerp en een wat meer avontuurlijke navigatie worden niet meteen afgewezen. Deze generatie durft te proberen en vindt meestal haar weg. Dat betekent overigens niet dat alles maar kan: het moet wel duidelijk zijn wat de bedoeling is op een website. En de grens tussen een bijzondere en een irritante user experience is dun. Wie ontwerpt of schrijft voor deze doelgroep en onzeker is over de juiste toon kan zich beter aan de conventies houden voor goed ontwerp en goede content. Want: de doelgroep is kritisch op de afzender van de content. Als er iets misgaat of onduidelijk is dan ligt het niet aan hen, maar aan de website. En dus aan de afzender.

Ik heb al genoeg vrienden online

Jongvolwassenen maken extreem veel gebruik van social media. Om die reden denken veel organisaties dat dit de perfecte plek is om een relatie met hun jonge doelgroep aan te gaan. Op zich geen vreemde gedachtegang, maar het effect kan teleurstellend zijn. Deze leeftijdsgroep gebruikt social media vooral voor het contact met vrienden en familie. Niet zozeer om zich te committeren aan een merk of organisatie. En eerdergenoemde aanbevelingen gelden ook voor social media; toon expertise, schrijf of link naar informatieve content en hou je verre van populair gedoe.

Foto: Francisco Osorio

 

 

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

Wees de eerste met een reactie

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

27/03/17 2 min

SEO in Hengelo… gaat het al wat beter Google?

In 2015 schreef ik voor New Black een blog. Daarin liet ik zien dat Google het lang niet altijd lukt…

15/03/17 5 min

Uit betrouwbare bron? Googles lokale zoekresultaten in elk geval niet

Wie een bedrijf heeft en lokale klanten bedient is afhankelijk van goede vindbaarheid van zijn website in Google. Een lokale…