Meer bezoekers dankzij Google News

Het is een van de tips die je nog wel eens hoort: probeer je (zakelijke) blog in Google News te krijgen. Goed voor je geloofwaardigheid. En het levert je ook nog eens extra bezoekers op. Maar op hoeveel bezoekers kun je rekenen. En waarom vind je deze niet gemakkelijk terug in je webstatistieken?

Om met de eerste vraag te beginnen: in termen van traffic kan Google News je website zeker een hoop extra bezoek opleveren. Er verscheen in 2014 een blog van Adam Sherk waarin hij uiteenzette hoeveel bezoekers Google News grote nieuwsorganisaties oplevert. En ondanks dat de meeste van onze klanten en lezers van dit blog geen grote nieuwsorganisaties zijn, zijn dit de enige betrouwbare cijfers beschikbaar. Wat blijkt?

Het aandeel bezoekers dat via Google News binnenkomt varieert van groot (Reuters, 44%) tot klein (BBC, 4%). Maar, en dat geeft Sherk in zijn blogpost ook toe, deze cijfers geven alleen het rechtstreekse verkeer weer vanaf de website news.google.com. En dat is op zijn best een gedeelte, maar naar alle waarschijnlijk zelfs maar een fractie.
De trafficboost die je krijgt als een bericht ook op Google News verschijnt is dus vele malen groter dan je op het eerste gezicht ziet.

Google News-bezoek nauwelijks zichtbaar in je analytics

Redacteuren en webmasters die regelmatig nieuwsberichten publiceren die door Google News worden opgepikt zullen vaak – ten onrechte – met lichte teleurstelling hun Google Analytics bekijken. Stel dat je, net als bijvoorbeeld de BBC, maar 4% van je bezoekers via Google News binnenhaalt, dan lijkt de inspanning nauwelijks de moeite waard.
Maar zoals vaker met statistieken, is de waarheid een stuk ingewikkelder dan dit ene getal. Er wordt namelijk veel verkeer niet in deze statistiek meegenomen.
Stel je publiceert een nieuwswaardig artikel. Als jouw website niet door Google News wordt geïndexeerd, dan moet je wachten. Het bericht wordt door Googles normale zoekmachine wel opgepikt, maar hoe snel dat gebeurt varieert sterk. Eenmaal in de Google Index moet het bericht concurreren met heel veel andere content over hetzelfde onderwerp.
Door goed gebruik te maken van SEO-richtlijnen, en afhankelijk van de hoeveelheid concurrentie – en een gezonde dosis geluk – is het beslist mogelijk dat je blogbericht op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt. Maar dat hoeft niet. En het hoeft ook zeker niet meteen.

Traffic via de normale SERPs

Dan een bericht dat wel wordt opgepikt in Google News. Dat gebeurt vaak binnen enkele seconden. Vanaf dat moment is jouw verhaal te vinden op de website news.google.com. Gebruikers die in Google News een relevante zoekterm invullen kunnen het meteen vinden, andere Google News gebruikers vinden het bericht zelfs op hun overzichtspagina omdat het in een door hen gevolgde nieuwscategorie verschijnt.
Maar die publicatie op Google News is niet de enige plek waar je bericht verschijnt. Je bericht krijgt – mits mensen zoeken op actuele termen die erin voorkomen – ook een van de meest prominente plekken op de gewone zoekresultatenpagina’s van Google.
Google toont tegenwoordig veel meer dan de traditionele organische zoekresultaten. Advertenties, antwoorden op vragen, bedrijvenpagina’s, films, de Knowledge Graph met allerhande info over je zoekterm krijgen allemaal een plekje boven, naast en tussen de zoekresultaten. Maar Google toont ook – en daar gaat het hier om – nieuwsberichten met foto uit Google News. Deze staan meestal pal bovenaan de SERP in een opvallende nieuwscarrousel met het kopje ‘Voorpaginanieuws’. En anders in een omlijnd kader tussen de zoekresultaten in. Dus jouw nieuwsbericht krijgt een prominente – zo niet de meest prominente – plek op de zoekpagina’s van zowel desktop als mobiele resultaten.

<verder lezen onder de afbeelding> 

(klikken voor grote weergave)             We zochten op het woordje ‘vorst’ en vonden het nieuwbericht van Schaatsen.nl – “Vanaf maandag serieuze vorst.” – op de beste plek terug in zowel de mobiele als de normale zoekresultaten. Het bericht verschijnt niet alleen prominent bovenaan dankzij Google News, maar is daarnaast óók in de tien organische resultaten terug te vinden.

Maar: de bezoekers die bij je komen via deze A1-locaties in de zoekresultaten zijn opmerkelijk genoeg nauwelijks als zodanig te herkennen in Google Analytics. Ze worden gewoon opgeteld bij je organische bezoekers vanaf de normale Google-zoekresultaten en niet als bezoek via Google News.
Dit is veel redacteuren, SEO’s en websitebeheerders een doorn in het oog. Maar Google helpt ons niet er meer duidelijkheid in te verschaffen. Is het daarmee dan onmogelijk om het effect in Google Analytics te meten? Nee, niet helemaal. Tom Resnik van MOZ heeft – samen met anderen – uitgezocht hoe je er toch inzicht in kan krijgen. Dat is niet eenvoudig en het is beter om een goede Google Analytics-expert in de arm te nemen, die dit helpt uit te zoeken. Liefst nog voordat je überhaupt begint aan het traject om in Google News te verschijnen.

Hoe krijg ik mijn blog in Google News?

Voor wie wil verschijnen op Google News, zijn er scherpe richtlijnen geformuleerd. Zo moet je onafhankelijke content publiceren die zich aan een aantal journalistieke principes houdt. Verder wil Google dat er een zekere regelmaat in je berichtgeving zit, en zijn je commerciële mogelijkheden begrensd. Maar toch hoef je geen nieuwsorganisatie te zijn om in Google News te verschijnen. In een volgend blog – dat hier verschijnt op 27 januari – gaan we daar dieper op in.

foto: Jon S

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

Wees de eerste met een reactie

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

2 min

SEO in Hengelo… gaat het al wat beter Google?

In 2015 schreef ik voor New Black een blog. Daarin liet ik zien dat Google het lang niet altijd lukt…

5 min

Uit betrouwbare bron? Googles lokale zoekresultaten in elk geval niet

Wie een bedrijf heeft en lokale klanten bedient is afhankelijk van goede vindbaarheid van zijn website in Google. Een lokale…