Pixels of karakters? Bepaal de juiste lengte van titles en meta-descriptions

Van een grote internationale klant kregen we de opdracht om voor hun website een flink aantal titles en meta-descriptions te herschrijven. Deze klant – die wereldwijd actief is – laat al haar Engelse tekstmateriaal bij een groot bureau in de VS naar alle denkbare talen vertalen, onder het motto one-size-fits-all. De Nederlandse vertalingen komen vervolgens voor eindredactie bij New Black. En uit onze aanpassingen blijkt telkens maar weer: een uit het Engels vertaalde tekst is meestal niet geschikt voor de Nederlandse markt.

De toon, de context, de clou: bij het vertalen gaat vaak veel verloren. Maar dat onderwerp voert voor dit blog te ver. Bij deze klus was er een heel specifiek probleem te tackelen: alle titles en meta-descriptions die naar het Nederlands waren vertaald bleken niet meer aan de lengte-eisen te voldoen. Ze waren simpelweg te lang geworden. Maar wat zijn de eisen aan de lengte van deze onmisbare onderdelen van een website precies? En welke tools kun je gebruiken om de juiste lengte van titles en meta-descriptions te bepalen?

Lengte van titles en meta-descriptions

Een goede title en meta-description zijn cruciaal voor elke webpagina. Het zijn (de) belangrijk(st)e factoren die Google gebruikt om te begrijpen waar een pagina over gaat. Daarnaast geven zoekmachines de titel en beschrijving weer in de zoekresultaten en als ze begrijpelijk en aansprekend zijn zorgen ze voor kliks en verkeer naar je website.

Van onze klant kregen we een omvangrijk Excel-bestand aangeleverd met daarin verschillende webpagina’s en per pagina een Engelse en een vertaalde title en meta-description. En het verzoek om de titles te herschrijven tot een maximum lengte van 70 karakters en de meta-descriptions tot 155 karakters. Wat meteen opviel: de Nederlandse vertalingen waren vaak een stuk langer dan die gegeven lengtes. En het probleem met een te lange titel of beschrijving is dat deze door Google worden afgebroken en maar half worden getoond in de zoekresultaten. Daarnaast: sinds 2014 kijkt Google niet meer naar de lengte in karakters, maar in pixels.

Van karakters naar pixels

Ergens in 2014 kwamen webmasters erachter dat de titels van hun webpagina’s ineens niet meer in zijn geheel werden getoond in de zoekresultaten. Google had de opmaak van de SERPs gewijzigd. De regel dat een titel 70 karakters kon tellen en een beschrijving 155 klopte niet per sé meer. SEO-blogs als Moz en Screaming Frog gingen op onderzoek uit en kwamen erachter dat er nieuwe richtlijnen golden. Voor titles geldt sinds 2014 dat ze maximaal 482 pixels breed mogen zijn. Met meta-descriptions zit het iets ingewikkelder maar in de regel geldt daarvoor een breedte van 928 pixels.

Maar tekstschrijvers zijn niet gewend te werken met pixels. Hoe breed is bijvoorbeeld de kleine letter “l”? En hoe verhoudt zich dat tot de hoofdletter “W”? Gelukkig voor ons zijn er verschillende webpagina’s online te vinden die je kunnen helpen bij het bepalen van de pixelbreedte. (Ook veelgebruikte tools zoals de Yoast-plugin of SEO Spider van Screaming Frog rekenen inmiddels met pixels in plaats van tekens).

Vuistregels: 55 & 155 tekens gaat meestal goed

Maar als je geen tools tot je beschikking hebt of gewoon liever in Word schrijft (waarin pixelbreedte niet wordt weergegeven): wat moet je dan? De SEO-experts van Moz.com testten een kleine 30-duizend titels. Ze vonden uit dat:

  • 80% van alle titels van 57 karakters wordt getoond in de resultaten
  • 90% van alle titels van 56 karakters wordt getoond in de resultaten
  • 95% van alle titels van 55 karakters wordt getoond in de resultaten
  • 99% van alle titels van 53 karakters wordt getoond in de resultaten
  • 99.9% van alle titels van 49 karakters wordt getoond in de resultaten

De geteste titels waren in het Engels maar we gaan er vooralsnog vanuit dat deze score ook redelijk toepasbaar is op het Nederlands. Als je als schrijver er zeker van wil zijn dat al je titels onder de grens blijven moet je 49 karakters aanhouden. In 99,9% van de gevallen zal Google je hele titel tonen. Maar wij volgen liever Moz’ advies omdat letterlijk iets meer ruimte laat: hou ongeveer 55 karakters aan en 95% van je titels zal in zijn geheel worden getoond door Google.

Voor meta-descriptions is het iets ingewikkelder. Google neemt meer vrijheid dan vóór 2014 en toont soms veel langere paginabeschrijvingen. Daarnaast wordt er allerlei extra informatie in de ‘snippets’ opgenomen waarop je geen invloed hebt. Zoals de datum van een blogpost of een aantal sterren als het om een reviewsite gaat. Volgens een test van Moz geldt voor zo’n 70% van alle beschrijvingen dat Google ze afbreekt als ze langer worden dan 155 karakters. De overige 30% mag van de zoekmachine een beetje tot flink langer zijn. De langste onafgebroken meta-description in het onderzoek kende een lengte van 372 karakters. Het blijft een beetje gissen naar het waarom van dit verschijnsel. Dus wie aan de zekere kant wil blijven kan dus het best een bovengrens van 155 karakters aanhouden.

Headerfoto: Pasukaru76

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

Wees de eerste met een reactie

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

2 min

Leesbaarheid en seo

Het is al een tijd bekend dat leesbaarheid en SEO met elkaar samenhangen. Leesbaarheid – een optelsom van begrijpelijkheid en duidelijkheid…

2 min

SEO in Hengelo of Luilekkerland

Schrijf voor je lezers en niet voor de zoekmachines. Wees relevant. Produceer unieke content. Wie wil weten hoe Google webpagina’s…

2 min

SEO in Hengelo… gaat het al wat beter Google?

In 2015 schreef ik voor New Black een blog. Daarin liet ik zien dat Google het lang niet altijd lukt…