Je bezoeker mag het best voelen

Wie was je favoriete leraar op de middelbare school? Wat kocht je van je eerste spaargeld? Door wie ben je voor het eerst gekust? Vragen die bij iedereen een verhaal uitlokken. Omdat de mensen, dingen of momenten in hun brein zijn gebrand. Dat is een van de krachten van taal: het verwoorden van een ervaring. Die kracht wil je gebruiken als je de bezoekers van je website aanspreekt. In dit blog lees je waarom en vooral ook: hoe.

Het merendeel van de websites die je bezoekt vertellen je heel veel over de diensten en producten die je daar vindt. Waarom ze goed zijn, wat je ermee kunt en welke usp’s eraan hangen. Informatief, maar raak je door zo’n tekst overtuigd dat je het moet hebben? Nee. Stel: ik verkoop broeken. Corduroy broeken met de ribbels overdwars in plaats van in de lengte. En ik leg haarfijn uit dat mijn broeken door dat dwarse effect minder snel slijten, comfortabeler zitten en dat je ze ook nog in vijf kleuren kunt krijgen. Prima info, maar je voelt niet de drang om er een paar in je winkelmand te gooien. Blijft raar, zo’n broek overdwars.

Geen levensgevaarlijke crotch heating

Maar stel dat ik je vertel dat mijn broeken zorgen voor maar liefst 22% minder ‘crotch heating’ en dat je er dus als man een stuk vruchtbaarder in rondloopt. Of dat m’n ‘wafflecords’ – broeken ontworpen op speciaal verzoek van wafelvisionair Buck Kentucky – nu een van de best verkopende broek is. Ondanks het feit dat Mr. Kentucky gezocht wordt door Interpol voor het jatten van een lading suikerstroop. Zo’n verhaal wil je lezen, maakt iets los en verkoopt. Het is allemaal onzin natuurlijk, maar Betabrand – het merk achter deze verhalen – heeft de kracht ervan begrepen.

Het pennenbakje van possibilities

Een ander mooi voorbeeld van een sterk verhaal: significantobjects. Een site die kitsch koopt voor een paar euro per item en verkoopt voor wat de liefhebber ervoor geeft. Niet de liefhebber van prullaria, maar van het verhaal erachter. Ze vragen schrijvers van romans of korte verhalen (een gerespecteerd genre in de VS, dat in Nederland niet het publiek krijgt dat het verdient) om een verhaal te maken met het item in de hoofdrol. Over een pennenbakje bijvoorbeeld, dat eindigt met ‘There are five pencils in the box. That’s my lucky number. I keep them unsharpened as a reminder of possibilities.’ En dat werkt.

Ontdek het verhaal achter jouw product

De psychologie achter de kracht van verhalen is vrij complex, maar het komt hierop neer: laat de lezer zien wat hun interactie is met een product, dienst of belevenis en hij gaat er iets bij voelen. Hij raakt betrokken en wil meer. Nou hoor ik klanten regelmatig zeggen: mijn product is niet sexy of grappig of diepgaand, dus vertel nou maar gewoon wat er zo goed aan is. Maar dat is een denkfout, want alles op deze wereld heeft een goed verhaal. Je moet het alleen weten te vinden. Zoals Groupon dat doet voor miljoenen bedrijven, waarvoor ze elke dag (letterlijk zeven dagen per week) een mailing versturen naar hun bestand van 170 miljoen adressen. Mails die worden gelezen en tot actie leiden.

Conversion science

Brian ‘the conversion scientist’ Massey gebruikt een paar van bovenstaande voorbeelden in zijn presentatie over de bouncers in your brain. Hij stelt dat de tekst van je website sterker moet zijn dat de automatische bouncers die we allemaal in ons hoofd hebben. Bouncers die marketing jargon van afstand herkennen en vermijden. Die pontificaal voor een emotieloos verhaal gaan staan, want ons brein heeft wel wat beters te doen dan weer zo’n verkooppraatje aan te horen.

Voor veel bedrijven is het ongetwijfeld een gok om het tekstueel over een andere boeg te gooien. Maar feit blijft: informeren zonder overtuigen leidt niet tot meer klanten. Gelukkig kun je online heel gemakkelijk testen welk soort tekst – welke tone of voice – het beste past bij jouw klanten en product. Daarover meer in een volgend artikel.

 

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

Wees de eerste met een reactie

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

2 min

Goed nieuws: je hebt geen copywriter nodig!

Voor een webinar met de titel ‘10 eye openers uit 10 jaar online verkoop’ maak ik graag een uurtje vrij….

2 min

SEO in Hengelo… gaat het al wat beter Google?

In 2015 schreef ik voor New Black een blog. Daarin liet ik zien dat Google het lang niet altijd lukt…

5 min

Uit betrouwbare bron? Googles lokale zoekresultaten in elk geval niet

Wie een bedrijf heeft en lokale klanten bedient is afhankelijk van goede vindbaarheid van zijn website in Google. Een lokale…