Hoe kom ik in Google News?

Jouw organisatie schrijft regelmatig over actuele ontwikkelingen en achtergronden in jouw vakgebied of markt. Je hoort van jouw doelgroep dat jouw bijdrages graag gelezen worden vanwege jouw expertise en onafhankelijke tone-of-voice. Je hebt begrepen dat je website daarom misschien wel in Google News zou kunnen worden opgenomen, en dat jou dit veel traffic kan opleveren. Maar hoe wordt jouw website aangemerkt als nieuwsbron, zonder dat jij een nieuwsuitgever bent in de traditionele zin van het woord? Welke typen content mag je wel en juist niet laten indexeren? En wat moet je doen als acceptatie door Google News is mislukt? In dit blog geven we antwoord op jouw vragen.

Aan welke voorwaarden moet mijn website voldoen om toegelaten te worden tot Google News?

Google News stelt een aantal inhoudelijke en technische richtlijnen aan nieuwswebsites. Inhoudelijk gaat het er vooral om dat je nieuws publiceert. Dat betekent dat er een zekere regelmaat zit in jouw publicaties, je zo objectief mogelijk schrijft, je geen berichten kopieert van andere websites en dat je helder, grammaticaal correct taalgebruik hanteert. Praktisch wil Google onder meer dat je site-indeling helder is, dat je contactgegevens van jouw organisatie en auteurs publiceert en dat jouw site mobiel-vriendelijk is. Google eist verder ook dat je aan de algemene kwaliteitseisen van de zoekmachine voldoet. Verder lezen we vaak dat websites met maar één auteur weinig kans maken door de toelatingsprocedure te komen, maar dit krijgen we van Google zelf niet bevestigd. Voldoe je aan deze punten, en schrijf je regelmatig, goed en genuanceerd over ontwikkelingen in je vakgebied, dan zou jouw website zomaar eens Google News-waardig kunnen zijn.

Kan ik commerciële uitingen op mijn website publiceren en toch in Google News worden opgenomen?

Ja, dat mag. Veel publishers hebben boven, naast en onder de nieuwscontent ruimte voor advertenties. Maar die mogen volgens Googles richtlijnen niet de overhand hebben of de meeste ruimte innemen. Dan is het toegestaan.

Het is wel belangrijk dat je heel voorzichtig omgaat met berichten over je eigen organisatie, sponsored stories, native advertising en advertorials. Ook die mogen wel op je nieuwssite staan volgens de policy van Google News. Maar opnieuw: ze mogen niet de overhand hebben in verhouding tot het echte nieuws en moeten duidelijk als commercieel worden aangemerkt, zodat bezoekers zich niet kunnen vergissen. Iets dat overigens in Nederland sowieso verplicht is.

Maar ook Google News wil deze berichten niet vertonen, en ze daarom kunnen herkennen. Dat kun je technisch het best met een Google News Sitemap oplossen. Zonder in details te treden: door een sitemap speciaal voor Google News op je website te zetten voorkom je ellende. In die sitemap kun je artikelen rubriceren. Je vertelt er Google News mee: dit bericht hoef je niet te indexeren (want: commercieel) en dit bericht wel.

Kan ik iets anders dan hard nieuws in Google News laten verschijnen?

Ja. Ook al lijken de richtlijnen in eerste instantie voor te schrijven van niet: wie dieper in de materie duikt ziet dat er toch wel ruimte is voor andere vormen van content. Zo mag je bijvoorbeeld ook blogs, persberichten, satire, user generated content en redactioneel commentaar opnemen op je site. En in tegenstelling tot de commerciële content, hoef je deze berichten niet af te schermen voor indexatie door Google News. Maar je moet dan wel per artikel aangeven dat het geen ‘normaal’ nieuwsbericht betreft maar bijvoorbeeld een opiniestuk. Dat geldt trouwens ook voor berichten die alleen na registratie of betaling leesbaar zijn. Deze rubricering kun je ook het best organiseren met een Google News Sitemap.

N.B. Voor al deze afgeleide vormen van journalistiek gelden wel de kwaliteitsrichtlijnen van Google News. Een blog of persbericht mag dus weer geen puur commercieel verhaal zijn. Is dat wel het geval: niet laten indexeren!

Mijn nieuwspagina is onderdeel van een grotere (bedrijfs)website. Kan deze dan toch in Google News worden opgenomen?

Google biedt hierover geen eenduidig uitsluitsel in haar richtlijnen. Maar het antwoord is: waarschijnlijk niet. Google News’ eerste regel luidt namelijk: “Sites die in Google News zijn opgenomen, moeten voornamelijk actuele informatie over of analyse van recente gebeurtenissen bieden.” Het gaat hier om het woord voornamelijk. Een corporate of organisatiewebsite waarvan de nieuwssectie aan de Google News richtlijnen voldoet, heeft niet voornamelijk als doel nieuws te bieden. Dat onderdeel van de website wellicht wel, maar de website als geheel niet.

Mag de uitgever van het nieuws dan ook geen commerciële organisatie of bedrijf zijn?

Ja dat mag toch wel. De meeste nieuwsorganisaties zijn natuurlijk ook gewoon profit-organisaties. Daarnaast zijn er ook voorbeelden van commerciële bedrijven die van oorsprong geen nieuwsbedrijf zijn, en toch een website in Google News kregen. IBM bijvoorbeeld. Zij runden een nieuwsvoorziening voor een specifieke klantdoelgroep. Alleen, wel op een aparte nieuwswebsite en de strenge redactionele regels in acht nemend.

Hoe meld ik mijn website aan voor Google News?

Via het Uitgeverscentrum van Google News kun jij jouw site ter beoordeling doorgeven. Een medewerker, niet een algoritme, beoordeelt je website. Vaak ontvang je binnen een paar werkdagen een reactie van Google terug.

Mijn site is afgekeurd. Wat is er mis en wat kan ik doen?

Dit zijn twee van de meest gestelde vragen op het forum van Google News. Als jouw website door Google is afgekeurd voor News, dan krijg je meestal wel enige terugkoppeling over het waarom van de afkeuring. Veel voorkomende redenen: je schrijft niet onafhankelijk genoeg of jouw nieuws en commerciële content zijn slecht te onderscheiden; je kopieert en dupliceert content of je contactgegevens of auteursgegevens zijn onvindbaar. Neem de kritiek ter harte en verbeter je nieuwsvoorziening. Je kan jouw site ook voorleggen aan collega-webmasters op het forum van Google News. Daar krijg je meestal waardevolle input terug. Na 90 dagen mag je jouw verbeterde website opnieuw ter beoordeling indienen.

Het mag duidelijk zijn dat het vaak wel enige moeite en inspanning kost om met je website in Google News te verschijnen, en dat het niet voor elke organisatie is weggelegd. Maar juist die exclusiviteit en de traffic die je mag verwachten maken het de moeite meer dan waard.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

Lex 23/05/18 – 08:03 Ik vind de nieuwe Google Nieuws waardeloos een enorme verslechtering. Kan ik het soms terug zetten naar de oude Google nieuws. Anders moet ik maar naar iets anders gaan zoeken. Dit is niets meer.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

2 min

SEO in Hengelo… gaat het al wat beter Google?

In 2015 schreef ik voor New Black een blog. Daarin liet ik zien dat Google het lang niet altijd lukt…

5 min

Uit betrouwbare bron? Googles lokale zoekresultaten in elk geval niet

Wie een bedrijf heeft en lokale klanten bedient is afhankelijk van goede vindbaarheid van zijn website in Google. Een lokale…