Goed nieuws: je hebt geen copywriter nodig!

Voor een webinar met de titel ‘10 eye openers uit 10 jaar online verkoop’ maak ik graag een uurtje vrij. Vooral als de gastheer Aartjan van Erkel is, online copywriter, die zijn openbaringen met ons gaat delen. Het was dan ook een interessant verhaal, maar bij punt 10 ging er iets mis.

Laat ik eerst een beetje achtergrond geven over schrijven voor internet. Een website heeft altijd één of meerdere doelen. Het eerste doel is natuurlijk bezoekers naar de site krijgen, zodat je als ondernemer niet staat te roepen in de woestijn. Maar dan. Wat wil je dat de bezoeker doet als hij of zij op je website komt? Afhankelijk van je branche zijn er allerlei acties wenselijk, zoals: een product kopen, contact opnemen of een offerte aanvragen. Met goed geschreven teksten moedig je bezoekers aan om te converteren. Oftewel: een bezoeker wordt een klant.

Het onvoorstelbare effect van de juiste tekst

Stel je verkoopt kampeerartikelen via je website. Dan is het niet genoeg om alleen goede informatie te geven over je producten. In het boek Predictably Irrational van Dan Ariely lees je uitgebreid waarom dat zo is. Kort samengevat komt het hierop neer: wij mensen zijn geen rationele wezens. Natuurlijk, een deel van onze hersenen maakt weloverwegen beslissingen, maar dat deel is ongeveer 5%. De overige 95% van ons brein is het onderbewuste, waar we feitelijk besluiten iets te kopen. Gewoon, omdat we het willen hebben. Die beslissing gaan we achteraf goedpraten (rationaliseren) met die 5%, door er argumenten bij te bedenken:

  • ik heb een grote tent nodig voor het hele gezin,
  • kamperen is goedkoper dan een verblijf in een hotel, of
  • die tent is toch niet zomaar uitgeroepen tot ‘beste aankoop’!

Je helpt een bezoeker die een tent zoekt dus het meest door argumenten te geven die de aankoop rechtvaardigen.

Een effectieve copywriter verkoopt

Dit beïnvloeden van bezoekers was ook onderdeel van de webinar. En bij punt vier van de eye openers stelt Aartjan dat copywriters [en webdesigners] hier niks mee doen. Het zijn ‘eerder performers die iets moois willen maken waar ze applaus voor krijgen, dan verkopers’. Dat geldt vast voor een deel van mijn vakgenoten, maar uiteraard niet voor elke copywriter. Zie dit punt dus als het advies om een effectieve copywriter in de arm te nemen. Eentje die zich wel sterk maakt voor conversie op je site.

Bovendien is dit punt de opmaat naar punt tien uit de webinar, waar ik in dit artikel op wil reageren.

Het uitbesteden van copywriting is zonde

En daar hebben we punt tien, de bottleneck: copywriting hoef je niet uit te besteden. Want zoals Aartjan betoogt: er zijn maar heel weinig copywriters die teksten kunnen schrijven waardoor jij meer omzet maakt. En zij zijn peperduur.

Gelukkig is dat niet waar. Effectieve copywriters zijn voor elke ondernemer beschikbaar en betaalbaar. Je moet je alleen niet blind in het avontuur storten en al je budget uitgeven voordat je kijkt of je er iets aan hebt. Volg onderstaande stappen en je website gaat een prachtige toekomst tegemoet:

1. Omschrijf voor jezelf een doel, zoals: ik wil meer koepeltenten verkopen.
2. Stel het budget vast dat je er voor over hebt, bijvoorbeeld 500 euro.
3. Neem contact op met een copywriter die zich toelegt op conversie en optimalisatie.
4. Vraag of hij/zij jouw doel voor dat budget kan halen.
5. Meet het effect van de nieuwe of aangepaste teksten.
6. Gebruik (een deel van) de extra omzet voor het halen van nieuwe doelen.

Of ga zelf aan de slag

Er is ook een alternatief: ga zelf aan de slag met het verbeteren van je teksten. Er is online een schat aan informatie te vinden die je op weg helpt. Pas als het je meer (tijd) kost dan het (geld) oplevert, is slim uitbesteden de beste oplossing.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

Wees de eerste met een reactie

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

2 min

Goed nieuws: je hebt geen copywriter nodig!

Voor een webinar met de titel ‘10 eye openers uit 10 jaar online verkoop’ maak ik graag een uurtje vrij….

2 min

SEO in Hengelo… gaat het al wat beter Google?

In 2015 schreef ik voor New Black een blog. Daarin liet ik zien dat Google het lang niet altijd lukt…

5 min

Uit betrouwbare bron? Googles lokale zoekresultaten in elk geval niet

Wie een bedrijf heeft en lokale klanten bedient is afhankelijk van goede vindbaarheid van zijn website in Google. Een lokale…