Eén geoptimaliseerde landingpage: 3 mln omzet

Nederland doet het zeker niet slecht op SEO gebied, maar we zijn geen optimalisatie walhalla. Niet zoals de Amerikanen en Canadezen bijvoorbeeld, die het optimaliseren van één enkele pagina tot een kunst verheffen. Gestructureerd, methodisch en op basis van trial-and-error wordt een landingpage geboetseerd. En het effect van één zo’n pagina is soms mindblowing.

Je landingpage moet in de basis aan een aantal voorwaarden voldoen om het predicaat ‘geoptimaliseerd’ te verdienen, zoals:

  • Biedt bezoekers een consistente ervaring. Je boodschap en tone of voice moeten herkenbaar zijn. Van advertentie, tot landingpage, tot de uiteindelijke bestemming (een productpagina, dienstenpagina, nieuwsbrief-aanmelding, etc).
  • Maak direct je punt. Geen sfeerverslagen, teasers of binnenkomers: laat je bezoekers direct weten dat ze op de juiste pagina zijn om hun (latente) wens te bevredigen.
  • Zorg dat bezoekers één ding kunnen doen op je langpage. Eéntje. Verwijder alle knoppen, afbeeldingen en teksten die daarvan afleiden. Of test de Hobson +1 techniek (met uitleg van Bart Schutz, Online Dialogue) om te bepalen of jouw doelgroep misschien toch beter reageert op één irrelevante mogelijkheid erbij. Maar ééntje dan hè!

Tweaken, testen en verbeteren als het fundament staat:

  • Benut je long tail content. In feite is elke pagina binnen je website een landingpage, waar je uit wilt halen wat erin zit. Breng eens in kaart welke pagina’s inmiddels goed ranken op specifieke combinaties van zoekwoorden (het long tail effect) en optimaliseer ze. Waarbij ik met ‘inmiddels’ bedoel, dat een pagina sterker kan worden zonder dat je het door hebt. Als jij op die pagina een vraag beantwoordt of een howto geeft en mensen hebben hier linkjes naartoe geplaatst bijvoorbeeld.
  • Offer een stukje schoonheid op voor conversie. Vervang een header visual door een header tekst (h1) en meet welk effect dat heeft op je bezoekers.
  • Voorkom spamming in je lead generation. Bestook iemand die jouw whitepaper over landingpage optimalisatie downloadt (bijvoorbeeld) níét met een enquête over gebruiksvriendelijkheid van je website.

Is al dit optimaliseren overdreven? Bepaald niet. In de heilige drie-eenheid traffic-conversie-retentie is het component traffic niet meer zaligmakend. Wat SEO’s allang weten dringt ook steeds meer tot bedrijven en organisaties door: duizenden bezoekers per dag die niet converteren, dat is als werken voor prachtige klanten…die niet betalen.

Landingpage optimalisatie voor dure kavelverkoop

Door naar het verhaal achter de bombastische header van dit artikel: één geoptimaliseerde landingpage zorgt voor drie miljoen aan omzet. Een waar gebeurd verhaal, dat mooi laat zien hoe iedereen de kracht van online kan gebruiken. Voor een fractie van de kosten van eenzelfde offline campagne.

New Black mocht meedenken met een campagne gericht op kavelverkoop in het hogere segment. Kavels vanaf 2,5 ton tot ruim een half miljoen, gelegen in het prachtige Twentse landschap. Historische locatie, bouwen naar eigen inzicht, natuurlijke erfafscheidingen: dit gebied heeft het allemaal. Maar Nederland krabbelt nog maar net uit de crisis. Hoe verkoop je dan een aanzienlijk deel van deze dure kavels?

De campagne was al grotendeels gepland en ingevuld toen wij aanschoven voor het tekstuele gedeelte. Via muppi’s, preroll filmpjes, banners, een direct mailing en een eenmalige nieuwsbrief zouden potentiële klanten op verschillende momenten in contact komen met de kaveluitgifte. Het doel was tweeledig: 1. bezoekers trekken voor de kavelverkenning en 2. kavels verkopen. Voor wie nog nooit een kavel heeft gekocht: stel je het Amerika voor van de founding fathers die de Declaration of Independance opstelden. Een relatief kleine bevolking had de beschikking over een grote hoeveelheid land, dat werd verdeeld volgens het credo: wie het eerst komt, eerst maalt. Plant je vlaggetje en de grond is van jou.

En zo gaat dat nog steeds. Om de kavel van je dromen te bemachtigen moet je als eerste ter plaatse zijn op het moment dat de verkoop daadwerkelijk start. Het gedroomde resultaat van de campagne was een provisorische camping, vol mensen die vlakbij hun favoriete kavel wilden zijn voor het moment suprême. En zo geschiedde.

Relevante nieuwsbrief leidt naar geoptimaliseerde pagina

Vanuit onze ervaring met digitale nieuwsbrieven adviseerden we de opdrachtgever om het aantal nieuwsbrieven uit te breiden van één naar zes. Tijdens de duur van de campagne waren er zes momenten waarop heel relevante informatie voor geïnteresseerden werd vrijgegeven, zoals kavelafmetingen, kavelprijzen en de start verkoop. Alle middelen en kanalen (muppi’s, preroll filmpjes etc.) leidden de bezoeker naar een geoptimaliseerde langdingpage. Deze pagina had maar één doel: aanmeldingen verzamelen voor de digitale nieuwsbrief.

Na afloop van de campagne hadden we dertig nieuwe inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Deze ontvangers kregen vervolgens zes keer een beknopte nieuwsbrief, met doorklik naar de geoptimaliseerde landingpage. De header en eerste alinea van deze landingpage pasten we steeds aan met nieuwe informatie + de CTA voor dat moment: ‘schrijf je in voor de kavelverkenning’, ‘download het overzicht van kavelprijzen’ of ‘plan een gesprek met de kavelverkoper’. In de dagen voordat de kavelverkoop echt begon, arriveerden steeds meer campers en caravans op het terrein. Op de dag zelf was het rennen en dringen, waarbij tien overwinnaars triomfantelijk uit de strijd kwamen. Oftewel: van de elf kavels waren er na één campagne tien verkocht.

Maar 30 nieuwe aanmeldingen

De belangrijkste les uit dit artikel is: alle wegen leiden naar Rome. Richt bij elke campagne een goed geoptimaliseerde landingpage in, waar alle campagnemiddelen naartoe leiden. En zorg voor een relevant publiek. De kavelcampagne leidde tot circa 5000 unieke bezoekers tijdens de looptijd van drie weken, met de dertig nieuwe aanmeldingen voor de nieuwsbrief als resultaat. De klant vond dat in eerste instantie erg weinig. Totdat duidelijk werd hoeveel dertig inschrijvingen zijn, als je maar elf kavels te verkopen hebt!

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

Wees de eerste met een reactie

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

2 min

SEO in Hengelo… gaat het al wat beter Google?

In 2015 schreef ik voor New Black een blog. Daarin liet ik zien dat Google het lang niet altijd lukt…

5 min

Uit betrouwbare bron? Googles lokale zoekresultaten in elk geval niet

Wie een bedrijf heeft en lokale klanten bedient is afhankelijk van goede vindbaarheid van zijn website in Google. Een lokale…