Resumé:
content, content, content

Optimaliseer je website met goede content

De macht van content wordt alleen maar groter en dat is goed nieuws voor iedereen die resultaten wil boeken met een website. In dit essay vertellen we uitgebreid over content in de vorm van tekst (dus geen filmpjes of foto’s) en wat je daarmee kunt bereiken. Om kort te gaan zorgen goede content en een sterke contentstrategie ervoor dat:

  1. Jouw website hoog eindigt in de organische zoekresultaten en zodoende bezoekers oplevert (traffic/SEO).
  2. Bezoekers via de zoekmachine op jouw website belanden en daar converteren, dus iets kopen, aanvragen of zich ergens voor aanmelden (conversie/CRO).
  3. De ervaring die bezoekers op jouw website hebben optimaal is. Geen frustratie of irritatie, maar prettige interactie en het begin van een langdurige relatie (gebruikerservaring/UXO).

Een website is meer dan alleen content

Dat doet content natuurlijk niet alleen. Een website kan niet zonder gedegen techniek, een gebruiksvriendelijk design – uitzonderingen zoals Craigslist of Wikipedia daargelaten – en natuurlijk: linkbuilding.

Maar ook voor linkbuilding (het belangrijkste SEO aspect volgens de mensen die het kunnen weten) geldt: zonder content geen waardevol linkprofiel.

De noodzaak van een contentstrategie

Wil je aan de slag met content, dan is stap één: het ontwikkelen van de contentstrategie. Kortweg betekent dat het toepassen van een aantal content-richtlijnen op jouw organisatie. Denk aan:

  • Maak bruikbare content. Welk soort content is bruikbaar voor onze bezoekers? Wat willen wij ermee bereiken en wat willen zij ermee bereiken?
  • Wees consistent in je content. Hoe sluiten we in onze tone of voice aan bij onze bezoekers? En hoe laten we onze stem als merk erin doorklinken?
  • Creëer betrokkenheid door middel van je content. Hoe vertellen wij ons verhaal zodat de lezer zich erbij betrokken voelt?
  • Maak content die to the point is. Wat publiceren we wel en wat juist niet? Zijn onze bezoekers gebaat bij deze informatie en is het niet dubbel, onbegrijpelijk en/of langdradig?

Oftewel: met een contentstrategie gooi je niet blindelings zoveel mogelijk tekst online. Je ontwikkelt en publiceert content die op de lange termijn bezoekers trekt en triggert.

My crown is called content, a crown that seldom kings enjoy. ∼ William Shakespeare

En of je jouw content nu intern gaat ontwikkelen of uitbesteedt: de strategie zorgt voor de ‘creation, publication, and governance of useful, usable content’ – om met Kristina Halvorson te spreken, die een uitstekend standaardwerk over het onderwerp schreef.

Vertrouw op experts

New Black is het schrijverscollectief van twee ervaren copywriters die samen ruim 15 jaar in het vak zitten. Wij schreven al voor online toen SEO nog in de kinderschoenen stond. Altijd volgens de best practices uit het vak, waarbij we onze teksten zoveel mogelijk inhoud geven. Keyword stuffing hebben we nooit gedaan – ook niet toen ‘iedereen’ nog riep dat het zo goed werkte – en gaan we nooit doen. De reden daarvoor is dat het bedenken, ontwikkelen en publiceren van echte verhalen vele malen leuker en uitdagender is. Nog afgezien van het feit dat deze content voor meer en betere traffic en voor conversies zorgt.

Ter illustratie een aantal inhoudelijke teksten over content, geschreven door SEO’s die uitstekend bekend staan. Want op experts kun je vertrouwen:

Amen

Wil je met content gaan scoren? Zorg dan ten eerste dat je een uitstekende (interne of externe) SEO/contentmanager/online marketeer hebt, met kennis van zaken. Iemand die je vertrouwt en die de verschillende partijen die jouw website ontwikkelen bij elkaar kan brengen.

Want dit is geen vak voor cowboys die je na een paar quick wins achterlaten met een forse factuur. Het is een vak van specialisten die jou brengen waar je met je bedrijf naartoe wilt.

Ga jij een nieuwe website ontwikkelen, jouw bestaande website optimaliseren en/of een contentstrategie samenstellen?

Neem contact op, we helpen je graag >

Mieke Lenting | New Black

Mieke Lenting

Tekstschrijver

Wij ontwikkelen content en contentstrategieën voor optimale websites. In onze visie moet een website zowel traffic als conversies genereren, en bezoekers de best mogelijke gebruikerservaring bieden.

Content (tekst)

Content geeft Google houvast. Het is en blijft een van de belangrijkste rankingfactoren. Nieuwe, informatieve en relevante content maakt het zinvol om jouw website hoger te laten ranken.

Traffic (SEO)

Jouw website moet zoveel mogelijke relevante traffic opleveren. Je wilt bezoekers! Bezoekers die bij jou vinden wat ze zoeken. Lees hoe content bijdraagt aan traffic.

Conversie (CRO)

Veel bezoekers op je website, dat was jarenlang de heilige graal der SEO. Maar wat heb je aan traffic zonder conversie? Lees hoe content bijdraagt aan conversieoptimalisatie.

User experience (UXO)

Conversies en omzetaandeel zijn belangrijke indicatoren voor het succes van je site. Maar allerlei studies tonen aan dat de user experience cruciaal is. Lees hoe content bijdraagt aan de optimale user experience.

Resumé: content, content, content

De macht van content wordt alleen maar groter. En dat is goed nieuws voor iedereen die resultaten wil boeken met een website. In dit verhaal over de optimale website lees je hoe en waarom.

Geschiedenis (Google)

Het internet evolueert in rap tempo. Dat zorgde de afgelopen jaren voor een revolutie op het gebied van SEO, CRO en UXO. Hoe ging dat ook alweer?