De geschiedenis
van Google

Ik wil content waar Google blij van wordt

Het internet is een organisme dat evolueert en die evolutie gaat rap. Zo voltrok zich de afgelopen decennia een revolutie op het gebied van SEO en – recenter – op het gebied van CRO. Hoe ging dat ook alweer? En wat gebeurt er als baas Google boos wordt? Want het blijkt keer op keer: wie zich inlaat met black hat SEO wordt bestraft. Soms alleen met online gevolgen, maar soms bemoeit zelfs justitie zich met zo’n zaak. Browse hieronder op je gemak door de geschiedenis van Google, vol interessante feiten en spannende verhalen.

1994

  • United States, Washington D.C.: Brian Pinkerton ontwikkelt de eerste crawler (ook wel: spider) die complete pagina’s kan indexeren. Zijn ‘Webcrawler’ genereert een overzicht van de 25 beste websites.

Webcrawler: een van de eerste spiders voor search

Zo zag Webcrawler eruit

  • Lycos, een van de eerste crawler based search engines, wordt gelanceerd. Ter illustratie: Yahoo toont dan alleen crawler based results als er geen human based results beschikbaar zijn.

Zoekmachine

Lycos: een van de eerste crawler-based zoekmachines, die in 1997 al 60 miljoen documenten had geïndexeerd.

1998

  • Google lanceert PageRank om websites beter te kunnen beoordelen ten opzichte van elkaar. Het is de som van de vele (200 +) factoren die de positie van je website in de zoekresultaten bepalen, en de onderscheidende factor die de opmars van Google inluidde. De PageRank werd in het begin grotendeels bepaald door het aantal goede backlinks vanaf relevante websites. De start van een langdurige liefdesrelatie tussen SEO en links.

Pagerank

Google start met PageRank

  • Eind jaren ’90 begint Google tactieken als keyword stuffing en over-optimalisatie van anchor text te bestraffen. Ook technische trucjes als mouseover redirects en doorway pages worden uitgebannen.

2000

  • Google lanceert de PageRank toolbar, zodat SEO’s hun pagerank kunnen bijhouden. SEO’s gebruiken de tool natuurlijk ook om te bepalen welke websites/pagina’s de meest waardevolle links opleveren.

2002

  • Google link bombing! Het feit dat Google misbruikt wordt haalt zelfs het BBC News.
  • In datzelfde jaar begint SearchKing als makelaar in tekstlink-advertenties. Dat vindt Google niet leuk Schermafbeelding 2016-02-26 om 15.55.35 GOOGLE SMACKDOWN!
  • Met de Florida update bestraft Google keyword stuffing en het over-optimaliseren van anchor tekst.

2004

  • Seth Godin (best seller auteur en ondernemer) schrijft de blogpost ‘The problem with search engine optimization’. Een inmiddels legendarisch verhaal met als conclusie: ‘SEOs are not a shortcut to success, at least not for 99% of the companies out there. You won’t win by fooling Google into listing you first for a common search term. You will win once you figure out the simple mechanics of turning strangers into friends and friends into customers.’
  • Spam blijft een probleem met bedrijven als TrafficPower, die JavaScript mouse-over re-directs gebruiken en doorway pages. Als de CEO van Traffic Power later in de bak belandt, steekt Matt Cutts zijn blijdschap dan ook niet onder stoelen of banken. Google breekt zelfs zijn eigen regel nooit te bevestigen of ontkennen dat een bedrijf uit de index is verwijderd:

Bewijs dat Google bedrijven uit de index haalt als straf

2005

  • Google lanceert de nofollow tag voor links, om blogspam tegen te gaan, toegejuicht door zowel MSN als Yahoo. SEO’s misbruiken het door Link Juice te funnelen naar belangrijke pagina’s. In 2008 steekt Google ook daar een stokje voor.
  • Tot grote vreugde van iedereen met een website wordt Google Analytics gelanceerd!

  • Eind 2005 publiceert blogger Jeremy Schoemaker een van de eerste ‘SEO is dead’ posts – een populair onderwerp sindsdien – met als conclusie: ‘I have never tried to do 1 seo thing with this blog yet it ranks consistently for whatever I write about. I guess natural linking just wins in the end.’
  • Het ‘Google Sandbox’-effect maakt het lastig om nieuwe websites goed te laten ranken en is aanleiding tot eindeloze discussies tussen SEO’s. Met de belofte van Google dat hun algoritme in 2016 realtime wordt (waarmee ze de pagerank van een website voortdurend updaten) is het Sandbox-effect sowieso verleden tijd.

2006

  • Google haalt de website van BMW Duitsland offline als straf. Dit ‘bewijs’ dat Google ook van de groten der aarde geen black hat SEO technieken tolereert is dun; kort erna is de website alweer online. Cloaking is het tonen van andere content aan de zoekmachine dan aan gebruikers. De zoekmachine ziet – in dit geval – een pagina vol informatie over tweedehands auto’s, maar de bezoeker wordt direct doorgestuurd naar een pagina met tweedehands BMW’s:

Google tolereert geen trucjes

  • In dit jaar is ook het ontstaan van XML sitemaps een feit. Deze sitemaps zijn de ideale gids voor de Googlebot om snel de structuur van een website te doorgronden.

2008

  • Google lanceert Google Suggest, de suggesties in de zoekbalk. Een handige tool bij keywordonderzoek en aanleiding voor genoeg hilarische ontdekkingen over ons zoekgedrag.

Schermafbeelding 2016-02-29 om 12.51.23

2009

  • Dankzij de Caffeine-update kan Google het web vaker indexeren en zo versere resultaten tonen.
  • En dan komt de Vince-update, waar merken enorm van profiteren. Om voormalig Google CEO Eric Schmidt te citeren ‘The internet is becoming a cesspool where false information thrives.’ En: ‘Brands are the solution, not the problem. Brands are how you sort out the cesspool.’ (Gevolg: iedereen gaat keyword piping gebruiken om zijn bedrijfsnaam als merk achter de pipe | te zetten). Dit is overigens nogal een contrast met de hierboven beschreven straf die BMW in 2006 kreeg. Google schrapte de Duitse BMW website uit de index, waarbij SEO’s al voorspelden dat die straf niet lang zou duren omdat Google zijn bezoekers gewoon resultaat wil tonen als ze op een grote merknaam zoeken…

2010

  • De New York Times publiceert een verhaal over DecorMyEyes. Dit bedrijf levert opzettelijk hele slechte service, zodat klanten gingen klagen op gerenommeerde consumentenwebsites wat DecorEyes links opleverde vanaf deze hoogwaardige websites. Het principe leek te werken, maar werkte toch niet. Voor de eigenaar van de zaak liep het ook niet goed af, die belandde in de bak. Maar de vraag hoe kwalitatief de resultaten van Google nou eigenlijk zijn leverde wel mooie discussies en artikelen op.

2011

  • Ook in 2011 is het flink raak en resulteren de shady SEO praktijken van Overstock.com zelfs in een openlijke afstraffing door Google. Iets wat ze zelden doen. Nog geen maand later is JCPenney aan de beurt voor dezelfde overtredingen. Deze zaken duidden op een nieuwe houding van Google ten opzichte van overtreders en zijn de opmaat tot de Panda update.
  • Dan lanceert Google in februari de Panda update, een ingrijpende update van het algoritme, die websites dwingt content van hoge kwaliteit te publiceren. Panda is gefocust op magere content, content farms en meer van dergelijke kwaliteitsaspecten. Volgens cijfers van Google zelf heeft deze update een effect op maar liefst 12% van de zoekresultaten.
  • In juni lanceren Google, Microsoft (Bing) en Yahoo gezamenlijk Schema.org. Met Schema.org voeg je met microdata semantiek toe aan de HTML code van een website, waardoor de zoekmachine jouw content beter begrijpt. Semantiek is de leer van de betekenis van woorden en woordgroepen. Op de website van Schema.org staat een mooi voorbeeld van semantische microdata: stel het woord ‘avatar’ komt voor in de code van een pagina. Gaat het dan om de film Avatar, het type profielfoto dat we een avatar noemen of een begrip uit het Hindoeïsme? Als mens zien wij direct welke van de drie het is, maar als machine kun je wel wat hulp gebruiken: Schema.org.
  • In dezelfde maand komt Google+ online, het sociale netwerk van Google dat draait om het delen van content binnen jouw kringen. Binnen twee weken heeft Google+ ruim 10 miljoen geregistreerde gebruikers.
  • En in augustus komt de nieuwe, uitgebreide versie van sitelinks online; in eerste instantie nog met twaalf links onder het zoekresultaat, maar dat wordt al snel teruggebracht naar zes. In het voorbeeld hieronder zie je trouwens ook de Sitelink Search Box (die in 2014 online kwam) waarmee je direct kunt zoeken binnen de content van de betreffende website.

Voorbeeld sitelinks

  • In november volgt de Freshness update, die voortborduurt op de Caffeine update waarmee Google de meest verse zoekresultaten kon genereren. Een hele belangrijke update voor elke website die zich bezighoudt met nieuws en actualiteiten en Google voorspelt dan ook dat ‘Freshness’ maar liefst 35% van de zoekresultaten gaat beïnvloeden…meer dan drie keer zoveel als de Panda update, die al een gigantisch effect had.

2012

  • Feest! Schermafbeelding 2016-03-01 om 15.02.15 Eind februari viert Panda zijn officiële verjaardag, want de update bestaat één jaar en is recordhouder voor de langste levensduur onder de updates die Google een naam gaf (zoals Austin, Florida, Pirate, Penguin enzovoort). Ga maar na hoe belangrijk de kwaliteit van content is voor de zoekmachine.
  • In maart kan de wereld meekijken met een ‘search quality meeting’, waarin Google medewerkers de voorgestelde veranderingen voor het algoritme bespreken. In dit geval gaat het over een verandering in de spellingcorrectie bij lange zoekopdrachten.
  • In april volgt de ‘Webspam Update’ die al snel wordt omgedoopt tot ‘Penguin’ en als doel heeft om website te straffen voor (o.a.) keyword stuffing en link building van lage kwaliteit. Ook andere SEO tactieken als article spinning (een tekst minimaal aanpassen en plaatsen als ‘nieuw’), Private Blog Networks (PBN’s, blogs met weinig relevante content) en directories, puur bedoeld voor linkbuilding, liggen met Penguin onder vuur.
  • In mei wordt Knowledge Graph gelanceerd – een grote stap in de richting van semantische search – en Danny Sullivan van Search Engine Land omschrijft het effect ervan in termen die elke surfer begrijpt:

Schermafbeelding 2016-03-01 om 15.17.06

  • In augustus ziet de Pirate update het licht en is het oppassen geblazen voor websites die worden beschuldigd van copyright overtredingen. Om te bepalen of er inderdaad sprake is van gejatte content kijkt Google naar het aantal Digital Millenium Copyright Act ‘takedown’ aanvragen. Zoals Google het zelf omschreef:

Schermafbeelding 2016-03-01 om 15.27.48

  • Diezelfde maand brengt Google het aantal resultaten op een pagina (SERP) terug van tien naar zeven voor heel veel zoekopdrachten. Volgens het onderzoek van Moz wordt 18% van de zoekresultaten erdoor beïnvloed. En hun grafiek is best overtuigend:

Schermafbeelding 2016-03-01 om 15.30.38

  • Natuurlijk zijn niet alle slechte links de schuld van website eigenaren. Daarom lanceert Google de disavow-tool:

Schermafbeelding 2016-02-29 om 14.33.12

2013

  • In mei hebben heel veel websites last van een grote dip in traffic, maar Google beweert dat er niks aan de hand is. Update? Welke update? De update krijgt dan ook als bijnaam ‘Phantom’.
  • Van januari tot juli zijn er allerlei updates die geen bijzondere impact hebben, inclusief de enorm gehypte Penguin 2.0. De lancering is nogal een anticlimax.
  • De [Payday loan] update in juni is gericht tegen spammy queries, zoals pornografie en overbruggingsleningen (geld lenen tot aan het volgende salaris). Het deed ons denken aan de hilarische stunt van Peter van der Graaf, toen hij belast werd met de moeilijke taak van een linkprofiel opbouwen voor een pornosite. Lees de ‘Tale of John Bukkake’ en andere smakelijke verhalen op Schermafbeelding 2016-03-01 om 22.37.59.
  • In augustus komt ‘Hummingbird’ uit, een core algo update, dus een big deal. Een van de belangrijkste aanpassingen volgens Google is ‘Conversational search’. Het principe dat mensen liever een echte vraag stellen dan een paar losse woorden aan elkaar rijgen. Dus niet: ‘iPhone 5 lancering datum’, maar ‘wanneer komt de iPhone 5 uit?’.

Schermafbeelding 2016-03-01 om 21.55.03

2014

  • Zoals gebruikelijk update Google ook dit jaar heel wat af. Honderden updates per jaar zijn doodnormaal, zoals SEO’s ontdekten in 2011, toen CEO Eric Schmidt ten overstaan van het Amerikaanse Congress koeltjes getuigde dat ze bijna 600 updates hadden uitgerold in 2010. Maar de echte schok: ze hadden 13.000 updates getest! Niks nieuws dus dat Google regelmatig verandert. Totdat ze in juni plotseling alle auteurschap foto’s verwijderen. Een opvallende beslissing en iedereen denkt er het zijne van. Waar de meningen eerst nog voorzichtig positief zijn (‘waarschijnlijk levert auteurschap wel SEO krediet op voor de lange termijn’) is het uiteindelijk heel simpel:

Schermafbeelding 2016-03-01 om 22.13.58

  • In augustus gebeurt er weer iets spannends: Google belooft dat websites met een ‘secure’ certificaat een ‘lichtgewicht ranking boost’ krijgen. Dit om bezoekers de zekerheid te geven dat ze een veilige website bezoeken. Natuurlijk met economisch zeer positieve gevolgen voor aanbieders van deze SSL certificaten.

Het samenstellen van deze Google geschiedenis houdt ons flink bezig; we rollen van het ene verhaal in de andere update. We’ve come a long way baby en het verhaal wordt binnenkort vervolgd, helemaal tot aan 2016. Onze voorlopige conclusie:

wil jouw IT-medewerker, optimalisatiebureau of marketingcollega aan de slag met magere content en slechte links? Niet doen.

Schermafbeelding 2016-02-29 om 14.23.39

De straf komt vanzelf. Zo niet van Google dan wel van bezoekers die steeds kieskeuriger worden.

Ga je een nieuwe website ontwikkelen, je bestaande website optimaliseren en/of een contentstrategie samenstellen?

Neem contact op, ik help je graag >

Mieke Lenting | New Black

Mieke Lenting

Tekstschrijver

Ik ontwikkel content en contentstrategieën voor optimale websites. Websites, die zowel traffic als conversies genereren, en bezoekers de best mogelijke gebruikerservaring bieden.

Content (tekst)

Content geeft Google houvast. Het is en blijft een van de belangrijkste rankingfactoren. Nieuwe, informatieve en relevante content maakt het zinvol om jouw website hoger te laten ranken.

Traffic (SEO)

Jouw website moet zoveel mogelijke relevante traffic opleveren. Je wilt bezoekers! Bezoekers die bij jou vinden wat ze zoeken. Lees hoe content bijdraagt aan traffic.

Conversie (CRO)

Veel bezoekers op je website, dat was jarenlang de heilige graal der SEO. Maar wat heb je aan traffic zonder conversie? Lees hoe content bijdraagt aan conversieoptimalisatie.

User experience (UXO)

Conversies en omzetaandeel zijn belangrijke indicatoren voor het succes van je site. Maar allerlei studies tonen aan dat de user experience cruciaal is. Lees hoe content bijdraagt aan de optimale user experience.

Resumé: content, content, content

De macht van content wordt alleen maar groter. En dat is goed nieuws voor iedereen die resultaten wil boeken met een website. In dit verhaal over de optimale website lees je hoe en waarom.

Geschiedenis (Google)

Het internet evolueert in rap tempo. Dat zorgde de afgelopen jaren voor een revolutie op het gebied van SEO, CRO en UXO. Hoe ging dat ook alweer?