User experience: elke bezoeker gelukkig

Maak trouwe klanten van je bezoekers met UX

Conversies en omzetaandeel zijn natuurlijk belangrijke indicatoren voor het succes van je site. Maar allerlei studies tonen aan dat zowel conversies als omzet nog meer groeien, als je de zaak omdraait. Denk vanuit de gebruiker en hun ervaring, oftewel: de user experience.

Hoe hebben ze hun verblijf bij jou ervaren? Voelen ze zich begrepen of gefrustreerd? In een wereld waar interactie met techniek een steeds groter aandeel is in onze dagelijkse bezigheden, maakt jouw gebruiksvriendelijke website een groot verschil.

Vraag niet wat jouw bezoekers kunnen doen voor je website, maar wat je website kan doen voor je bezoekers.

Dat is waar user experience (UX) of gebruikerservaring om draait. Het optimaliseren van die ervaring is UXO en wij zien dit als het summum van SEO + CRO:

  • Jouw content sluit naadloos aan bij de behoefte van de bezoeker. Van uitgebreide artikelen waarin je een onderwerp uitdiept, tot korte teksten die helder antwoord geven op brandende vragen. Als hij jouw website vindt, is dat nou ook precies wat ie zocht!
  • Op jouw website kan de bezoeker zich ontspannen, rustig rondkijken, lezen, shoppen en afrekenen/contact opnemen. Of het bezoek nou tot een conversie leidt of niet: deze bezoeker komt bij je terug en raadt jouw website aan in zijn omgeving.

User experience: een van de belangrijkste rankingfactoren in 2016

Volgens 75 vooraanstaande SEO’s (wereldwijd) wordt UX zelfs een van de belangrijkste rankingfactoren in 2016. Zij beantwoordden de vraag: Welke SEO-factoren zijn volgens jou bepalend in het Penguin 4.0 tijdperk? De top 5:

  1. Overall improvement of link quality: Google werkt er hard aan om de kwaliteit van websites beter te kunnen inschatten. Is dit een website die de bezoeker een optimale ervaring biedt of is het bijvoorbeeld een linkfarm, puur bedoeld om traffic te genereren? Een van de manieren om dat te kwalificeren is Google’s Knowledge Based Trust score, waarover verderop meer.
  2. Quality of content: niet voor niks een van de hoofdonderwerpen van dit essay ☺.
  3. Realtime features: Volgens Google wordt hun algoritme realtime, waardoor de page rank van een website voortdurend wordt geüpdatet. Nu gebeurt dat nog incidenteel. Zo wordt het plaatsen van goede content direct beloond.
  4. Technical aspects, architecture and design: bouwstenen voor de optimale on-site ervaring. Je schotelt de bezoeker (en Googlebot) een website voor die feilloos werkt, snel laadt, makkelijk te doorzoeken is, voorzien van een logische structuur en prettig om naar te kijken.
  5. User experience: het geheel aan aspecten die de interactie met jouw website tot een prettige ervaring maken voor de bezoeker.

Hoe begin je met het optimaliseren van UX?

Zoals elk vlak van optimalisatie begint ook UX bij het bepalen waar je staat; doe een sitereview om te kijken hoe je al scoort op de verschillende aspecten van UX.

ux

Er doen natuurlijk allerlei definities de ronde die UX omschrijven; wij kunnen ons het best vinden in het Honeycomb-model van Peter Morville. Hij verdeelt de gebruikerservaring in zeven componenten. We benoemen ze hieronder kort, natuurlijk voorzien van een toelichting op de rol van content per component.

1. Bruikbaar (useful) – Vindt jouw bezoeker de informatie, diensten of producten die hij zoekt? Zijn ze van nut voor hem? Content helpt je bezoeker enorm om op de juiste links te klikken en zijn weg te vinden op jouw website.

2. Gebruiksvriendelijk (usable) – Kan de gebruiker met de website uit de voeten? Ook hier speelt content de rol van gids, die jouw bezoeker handvatten biedt en op weg helpt. Denk aan het inmiddels bekende begrip ‘customer journey’, de reis die jouw bezoeker maakt vanuit de zoekresultaten naar de conversie op jouw website.

3. Aantrekkelijk (desirable) – Is het ontwerp van de website aantrekkelijk en zijn waarden als merk, imago en identiteit vertegenwoordigd? Websites gaan steeds meer op elkaar lijken en dat is geen toeval. Het is nou eenmaal prettig om een strak ontworpen site te bezoeken met bekende elementen die je houvast geven. Het is aan de ontwerpers van deze wereld om binnen die redelijk vaste kaders de ruimte te vinden voor bijzondere/opvallende/verrassende elementen die de gebruikerservaring versterken. Aandacht voor het imago en de identiteit van jouw merk zijn belangrijk, doordat terugkerende klanten zich hierbij thuis voelen en doordat jouw merk een middel is om je van concurrenten te onderscheiden, zowel visueel als tekstueel.

4. Toegankelijk (accessible) – Kun je ook gebruik maken van de website met een beperking, zoals slecht zicht? Bied je bezoekers bijvoorbeeld de optie om een groter lettertype te gebruiken? Maar ook: zijn jouw teksten voor je complete doelgroep begrijpelijk? Denk aan overheidsinstellingen die teksten moeten ontwikkelen voor bezoekers van heel uiteenlopende intelligentieniveaus.

5. Vindbaar (findable) – Is de informatie op de website goed ontsloten, zowel vanuit zoekresultaten als on-site? Dit is natuurlijk een van de hoofdonderwerpen van dit essay. Je doet jouw bezoeker een groot plezier met relevante SERP-teksten (paginatitels en beschrijvingen in de zoekresultaten), die leiden naar pagina’s waar zij exact de informatie vinden die ze zoeken.

6. Betrouwbaar (credible) – Is (de informatie op) de website betrouwbaar en kun je dat als gebruiker goed inschatten? Betrouwbaarheid is voor Google een factor van betekenis en er wordt fors in geïnvesteerd. Bijvoorbeeld met de Knowledge-Based Trust (KBT) score: software die slim genoeg is om te beoordelen of we een website kunnen vertrouwen. KBT moet gaan voorkomen dat websites met een laag betrouwbaarheidsgehalte heel goed ranken dankzij hun vele links. Hoe Google dat doet is heerlijk leesvoer, bijvoorbeeld dit artikel van New Scientist. 

7. Waardevol (valuable) – In het centrum van alles staat de waarde die de website creëert voor de gebruiker én daardoor voor de eigenaar. Oftewel: bereik je bedrijfsdoelen met de website terwijl je jouw bezoeker optimaal bedient.

Ga jij een nieuwe website ontwikkelen, jouw bestaande website optimaliseren en/of een contentstrategie samenstellen?

Neem contact op, we helpen je graag >

Mieke Lenting | New Black

Mieke Lenting

Tekstschrijver

Wij ontwikkelen content en contentstrategieën voor optimale websites. In onze visie moet een website zowel traffic als conversies genereren, en bezoekers de best mogelijke gebruikerservaring bieden.

Content (tekst)

Content geeft Google houvast. Het is en blijft een van de belangrijkste rankingfactoren. Nieuwe, informatieve en relevante content maakt het zinvol om jouw website hoger te laten ranken.

Traffic (SEO)

Jouw website moet zoveel mogelijke relevante traffic opleveren. Je wilt bezoekers! Bezoekers die bij jou vinden wat ze zoeken. Lees hoe content bijdraagt aan traffic.

Conversie (CRO)

Veel bezoekers op je website, dat was jarenlang de heilige graal der SEO. Maar wat heb je aan traffic zonder conversie? Lees hoe content bijdraagt aan conversieoptimalisatie.

User experience (UXO)

Conversies en omzetaandeel zijn belangrijke indicatoren voor het succes van je site. Maar allerlei studies tonen aan dat de user experience cruciaal is. Lees hoe content bijdraagt aan de optimale user experience.

Resumé: content, content, content

De macht van content wordt alleen maar groter. En dat is goed nieuws voor iedereen die resultaten wil boeken met een website. In dit verhaal over de optimale website lees je hoe en waarom.

Geschiedenis (Google)

Het internet evolueert in rap tempo. Dat zorgde de afgelopen jaren voor een revolutie op het gebied van SEO, CRO en UXO. Hoe ging dat ook alweer?