Traffic: content
voor search

Krijg meer traffic met goede content

Je website moet zoveel mogelijk relevante traffic opleveren. Je wilt bezoekers! Natuurlijk met een lage bounce rate en hoog conversiepercentage.

Vanuit search oogpunt kun je traffic genereren uit gesponsorde resultaten en uit organische resultaten.

In dit artikel focussen we op het ranken in de organische resultaten en hoe content daaraan bijdraagt. Er zijn namelijk 200+ factoren waar Google rekening mee houdt bij het bepalen van je ranking, waarvan tekst een hele belangrijke is.

Hoe belangrijk is content voor traffic?

Volgens 75 van de meest invloedrijke SEO’s ter wereld gaat search nog steeds vooral over twee factoren: links en content. Er is dus eigenlijk niet zoveel veranderd ten opzichte van eind jaren ’90 van de vorige eeuw, zou je zeggen. Toen vertrouwde Google ook al op links en content voor het genereren van kwalitatieve SERP’s.

Het zijn dezelfde rankingfactoren inderdaad, maar dan onherkenbaar verbeterd. Want Google doet er alles aan om misbruik van rankingfactoren te voorkomen. En met alles bedoelen we: ze hebben zelfs (freelance) human page raters in dienst, die handmatig pagina’s beoordelen aan de hand van een 160 pagina’s tellend document dat ‘Quality Rater Guidelines’ heet.

Keyword stuffers: pas op voor de Panda

Waar letten die page raters dan zoal op? Nou, keyword stuffing bijvoorbeeld, het fenomeen waarbij je een keyword overdreven vaak in een tekst gebruikt. Googles’ definitie is:

‘Using a lot of words to communicate only basic ideas or facts.’

En hun voorbeeld van zo’n inhoudsloze tekst die puur op keyword stuffing is gericht: Panda’s eat bamboo. Panda’s eat a lot of bamboo. It’s the best food for a Panda bear.

Een prima voorbeeld en bovendien een knipoog naar de Panda update van Google in februari 2011, die het ontmantelen van linkfarms als een van de belangrijkste doelen had.

Sinds Panda gebruikt Google filters bij het genereren van de resultaten voor een bepaalde zoekopdracht. Deze filters zorgen ervoor dat websites die weinig informatie bieden niet (hoog) getoond worden. De één zegt dat Panda de pagina’s van lage kwaliteit zelfs uit Google’s index verwijdert, de ander zegt dat ze alleen minder hoog scoren.

Hoe dan ook: de rankingfactor ‘Content’ moet dus eigenlijk ‘Nieuwe, informatieve en relevante content’ heten.

Links vergaren, oftewel: content produceren

Alhoewel de exacte percentages verschillen, zijn SEO’s het erover eens dat content op de tweede plek staat als rankingfactor. Direct onder de onbetwiste nummer 1: links.

Content als een van de belangrijkste rankingfactoren voor traffic

Daar kunnen we lang over uitweiden, maar het komt feitelijk hierop neer: is jouw content uitstekend dan zullen mensen ernaar linken. Niet direct in de weken of zelfs maanden nadat je begint met publiceren, maar als je consistent bent komen de links uiteindelijk vanzelf.

Het komt hierop neer: is jouw content uitstekend, dan gaan mensen ernaar linken.

De enige links met waarde, zijn links die mensen naar nieuwe, informatieve en relevante content leiden. Links die je verkrijgt door de kantjes eraf te lopen – artificial linkbuilding – werken niet en kunnen je website bovendien kwaad doen. Links zijn het natuurlijke gevolg van kwalitatieve content en dat is precies het grondbeginsel waar Google op is gebouwd.

Traffic uit content

Geschreven content heeft verschillende vormen, die allemaal kunnen bijdragen aan het genereren van traffic. Op het gebied van search creëren wij allerlei teksten die bijdragen aan je vindbaarheid. Zo levert content traffic op, of het nu een SEO-tekst is rondom een bepaald keyword of een blogpost waarin je een veel gestelde vraag beantwoordt.

Maar ook op hele algemene pagina’s is het SEO aspect van je content belangrijk; stel een klant zoekt op jouw bedrijfsnaam + contact, dan wil hij jouw contactgegevens vinden.

Hieronder gaan we wat dieper in op SEO, keywords en wat er verder bij traffic uit content komt kijken. Maar eerst bespreken we kort een paar veelgebruikte soorten content die traffic kunnen genereren.

Uiteraard geldt voor al deze teksten dat de pagina waar je ze op plaatst is voorzien van een passende page title, goede meta description en relevante url. Deze aspecten zijn jouw beste wapen in de strijd voor een hoge Click Through Rate (CTR) en lage bounce rate.

Blogs/(nieuws)artikelen

Teksten over onderwerpen die jouw doelgroep interesseren.Een van de belangrijkste eigenschappen van een blog en/of blogsectie op jouw website is ‘thought leadership’. Je wilt dat de bezoeker tijdens het lezen (on)bewust merkt dat jij een expert bent in jouw veld.

Dat doe je door de juiste tone of voice te gebruiken, door originele research te doen, door opmerkelijke conclusies en bronnen op te voeren (bijvoorbeeld door middel van interviews), door jouw eigen mening te vormen en die te durven ventileren, en door niet bang te zijn dat jouw tekst iets losmaakt bij mensen. Emotie is onmisbaar, want mensen moeten eerst iets voelen voordat ze de stap nemen en met jouw bedrijf in zee gaan.

Webpagina’s (statisch)

Teksten op je website die bezoekers informeren en helpen hun weg te vinden naar het juiste product of de juiste dienst.Van lieverlee zijn dit steeds vaker korte teksten, hooguit een alinea of twee. We zijn een beetje bang geworden voor online content en schotelen bezoekers liever geen informatie voor op pagina’s waar ze eigenlijk ‘moeten converteren’.

Volgens sommigen is dat niet terecht, waaronder Ian Lurie (CEO van Portent en blogger voor Moz). In zijn ervaring heeft het aanbieden van relevante content nog nooit tot wegvluchtende bezoekers geleid, alleen tot lange termijnrelaties tussen klant en bedrijf. Bovendien: op heel veel grote (SEO)blogs openen linkjes niet in een nieuw tabblad, maar gewoon in hetzelfde venster. Het vertrouwen dat de bezoeker terugklikt om bij de initiële pagina te komen is rotsvast. Natuurlijk alleen doordat de content die daar staat nieuw, informatief en/of relevant is.

SEO-teksten

Teksten geschreven rondom een bepaald zoekwoord.Let op: geen teksten die doorspekt zijn mét een bepaald zoekwoord. Voor een goede SEO tekst is dat helemaal niet nodig. Ga bij je zoekwoordenonderzoek voorbij de geijkte termen en je ontdekt zomaar de mooiste long tail pareltjes en/of zoekwoordcombinaties, die inzicht geven in wat de bezoeker nou echt zoekt. Dat laatste noemen we ‘user intent’ (waarover verderop meer) en is ook bezig aan een flinke opmars. Zeer terecht.

SEO-teksten

Een SEO-tekst schrijven we rondom een bepaald zoekwoord, een woord of woordcombinatie waar jouw potentiële klanten op zoeken.

Doordat dit woord in jouw teksten voorkomt, weet Google dat jouw website de bezoeker relevante informatie biedt over dit onderwerp. Zodoende wordt jouw site getoond in de zoekresultaten.

Zoekwoorden: concurrentie en zoekvolume

Welke zoekwoorden zijn voor jou interessant? Dat stel je vast met een zoekwoordenonderzoek; de basis van alle SEO-teksten. Dit onderzoek brengt voor elk zoekwoord in kaart hoe hoog het zoekvolume is en hoe groot de concurrentie.

Je kunt op verschillende manieren beoordelen of een zoekwoord(combinatie) tot een SEO tekst moet leiden. Bijvoorbeeld: veel volume (er wordt vaak op gezocht) en zo min mogelijk concurrentie, suggesties uit de Google zoekbalk die jouw keyword aanvult met veel gezochte woorden/zinnen, maar ook:

  • Veelgestelde vragen door klanten/prospects. Mensen zoeken het antwoord online en komen bij jouw website uit.
  • Productnamen van goed lopende artikelen.
  • Woordcombinaties. Woorden die aan jouw producten/diensten verwant zijn combineren met specifieke eigenschappen van jouw bedrijf, zoals de plaatsnaam van vestigingen, een specialisatie, een grote merknaam waar je reseller van bent, etc.
  • Je concullega’s. In een concurrerende markt kan het effectief zijn te optimaliseren voor zoekwoorden waar andere marktpartijen goed op ranken.
  • Boerenverstand. Wat zou je zelf intypen?

De hoogte van de concurrentie weten we overigens nooit helemaal zeker, in tegenstelling tot het zoekvolume. De bron voor deze informatie is Google AdWords, al zien we daarin alleen de resultaten van gesponsorde resultaten. Maar over het algemeen komen de cijfers van de organische resultaten hier voldoende mee overeen.

Een goede SEO-tekst

Een SEO-tekst bevat minimaal 300 woorden, heeft een heading (H1) en ministens twee tussenkoppen (H2 en H3). In deze koppen en in de tekst komt het focus zoekwoord een aantal keer voor, op een natuurlijke manier. De tekst is uniek, informatief en relevant voor bezoekers die op het focus zoekwoord hebben gezocht.

Software die zo slim is als de Googlebot heeft geen keyword gestufte teksten nodig.

Dit zijn de gangbare vuistregels voor een uitstekende SEO-tekst. De realiteit is weerbarstiger.

Ook met een onzintekst waarin het zoekwoord in bijna elke zin staat (keyword stuffing) kun je nog steeds prima ranken, zeker in het Nederlands.

Dat gaat als volgt:

  • Je plaatst een tekst op je website waarin voortdurend het woord ‘damesschoenen’ staat.
  • De bezoeker die op ‘damesschoenen’ googelt ziet jouw website hoog in de zoekresultaten staan en klikt op de link.
  • De beroerde tekst moffel je ergens aan de zijkant of onderkant van de pagina weg, waar de bezoeker niet kijkt.
  • Je laat prominent zien waar de bezoeker voor komt: de damesschoenen die je verkoopt.

Niks aan de hand toch? Jouw bezoeker gaat lekker shoppen en rekent een paar schoenen af.

Maar: de Googlebot die pagina’s indexeert wordt steeds slimmer en volgens Google kan de robot uiteindelijk zelfs beoordelen in hoeverre een tekst geschreven is om mensen verder te helpen, of puur om beter te ranken.

Of de Googlebot dat nu al kan blijft schimmig – Google laat ons graag raden – al timmeren ze wel hard aan de weg naar kwaliteit, bijvoorbeeld met KBT.

En zoals de geschiedenis aantoont: je wilt sowieso geen keyword gestufte pagina’s op je website hebben staan als Google er gericht straffen voor uit gaat delen. Online is Google nou eenmaal behoorlijk de baas.

Dus dit zijn goede SEO-teksten

Google weet veel van je. Zoals jouw locatie wanneer je een zoekopdracht intypt. Welke relevante zoekresultaten dicht bij jou in de buurt zitten. Waar je zoal naar zoekt, dus of jij met ‘bank’ bedoelt:

– een bank om op te zitten
– een financiële instelling

Waar anderen naar zoeken als ze een bepaald woord intypen. Google weet dat wij soms zelf niet weten wat we exact zoeken, en dat de suggesties van Google in de zoekbalk dan verdomd handig zijn. Dat ‘kaarslicht’, ‘sfeerlicht’ en ‘warm licht’ allemaal ongeveer één pot nat zijn. Welk type bedrijf je runt, puur op basis van de content van je website (hoe beperkt die ook is).

Kortom: software die dat allemaal begrijpt heeft geen keyword gestufte teksten nodig. De beste benadering voor goede vindbaarheid is het schrijven van teksten die mensen graag lezen.

Hondenvoer

Is jouw zoekwoord ‘biologisch hondenvoer’? Vertel je lezers dan een steekhoudend verhaal waar ze iets van opsteken of om moet lachen. Natuurlijk komt het zoekwoord daar een paar keer in voor, want de tekst gaat nou eenmaal over ‘biologisch hondenvoer’. En dan weet Google genoeg.

Bijkomend voordeel – en dit moet je niet onderschatten – je lézers zijn blij met je en gaan jou aanbevelen. Kwalitatieve links, reviews en bezoekersaantallen zeggen mens en machine veel meer dan het gemiddelde niveau van SEO-teksten:

‘Biologisch hondenvoer is niet hetzelfde als gewoon hondenvoer. In biologisch hondenvoer zitten geen conserveermiddelen, wat beter is voor je hond. Wil je het beste voer voor je hond? Kies dan biologisch hondenvoer. Ons voer is ook nog eens heel smaakvol en je kunt het online bestellen. Je hoeft dus niet eens naar de winkel voor biologisch hondenvoer!’

Ga je een nieuwe website ontwikkelen, je bestaande website optimaliseren en/of een contentstrategie samenstellen?

Neem contact op, ik help je graag >

Mieke Lenting | New Black

Mieke Lenting

Tekstschrijver

Ik ontwikkel content en contentstrategieën voor optimale websites. Websites, die zowel traffic als conversies genereren, en bezoekers de best mogelijke gebruikerservaring bieden.

Content (tekst)

Content geeft Google houvast. Het is en blijft een van de belangrijkste rankingfactoren. Nieuwe, informatieve en relevante content maakt het zinvol om jouw website hoger te laten ranken.

Traffic (SEO)

Jouw website moet zoveel mogelijke relevante traffic opleveren. Je wilt bezoekers! Bezoekers die bij jou vinden wat ze zoeken. Lees hoe content bijdraagt aan traffic.

Conversie (CRO)

Veel bezoekers op je website, dat was jarenlang de heilige graal der SEO. Maar wat heb je aan traffic zonder conversie? Lees hoe content bijdraagt aan conversieoptimalisatie.

User experience (UXO)

Conversies en omzetaandeel zijn belangrijke indicatoren voor het succes van je site. Maar allerlei studies tonen aan dat de user experience cruciaal is. Lees hoe content bijdraagt aan de optimale user experience.

Resumé: content, content, content

De macht van content wordt alleen maar groter. En dat is goed nieuws voor iedereen die resultaten wil boeken met een website. In dit verhaal over de optimale website lees je hoe en waarom.

Geschiedenis (Google)

Het internet evolueert in rap tempo. Dat zorgde de afgelopen jaren voor een revolutie op het gebied van SEO, CRO en UXO. Hoe ging dat ook alweer?