Content (tekst): jouw bestaansrecht online

Toe aan een gedegen contentstrategie? Neem contact op:

Stel jij verkoopt schoenen, dan leidt Google dat vooral af uit de teksten die op jouw website staan. Plaats je veel nieuwe en unieke content? Dan trekt Google de conclusie dat jij bezoekers steeds meer/iets nieuws te bieden hebt. Dat maakt het zinvol om jouw website hoger in de zoekresultaten te plaatsen.

Plaatsen anderen linkjes naar jouw website? Ook dat ziet Google als bewijs van jouw relevantie en autoriteit op het gebied ‘schoenen’ ten opzicht van je concurrenten.

Lange teksten, korte teksten en andere soorten content

Er zijn natuurlijk allerlei andere soorten content en waar het Google om gaat is: wordt de bezoeker er blij van als ik de pagina met deze content toon?

Denk bijvoorbeeld aan de vraag ‘Wat is een zin?’, die als resultaat zowel een pagina met de definitie van een zin kan hebben, als een interactief spelletje waarmee de bezoeker leert wat een zin is.

Beide zijn okay in de ogen van Google, waar we maar mee willen zeggen: tekst is niet altijd zaligmakend. En lange tekst ook niet (de ‘wet’ dat een SEO tekst 350 tot 500 woorden moet zijn? Oneens).

Stel dat je het antwoord zoekt op de vraag ‘Hoe lang is de langste mens ter wereld?’ Wil je dan een pagina lezen over lange mensen en het lengteverschil tussen bevolkingsgroepen ter wereld? Of krijg je liever een resultaat waar het antwoord kort en goed in één zin staat?

Mijn advies: maak de juiste combinatie van informatieve, interactieve en commerciële content – hoe lang of kort dan ook – en je bent er!

Goede content verwijdert obstakels tijdens de customer journey.

Content maak je niet voor Google

Je zou dus kunnen zeggen dat alle content die je plaatst puur op de zoekmachine gericht moet zijn. Zo hebben content marketeers en SEO’s het ook jarenlang benaderd, waardoor het internet vol staat met onleesbare SEO-teksten en inhoudsloze blogs.

Maar ik geloof in schrijven voor mensen. Het is de bezoeker die de tekst leest en op basis daarvan overgaat tot een aankoop. Voor zowel webshops (product georiënteerd) als websites (dienst georiënteerd) wordt keer op keer vastgesteld dat de juiste woorden een enorm omzetverschil kunnen betekenen.

Want mensen zijn geen machines. De Googlebot die constant websites scant en pagina’s indexeert begrijpt niet echt wat er staat. Met tekst kunnen wij juist de menselijke emotie en psyche aanspreken, om zo hindernissen en obstakels tijdens de customer journey te verwijderen.

En trouwens: Google blijft trucjes genadeloos afstraffen, zoals ze altijd hebben gedaan. De geschiedenis spreekt voor zich, waar wij een hele (leuke) appendix aan hebben geweid.

Geen optimale website zonder traffic, conversie en user experience

Bij het optimaliseren van jouw website gaat het om drie grootheden:

• Traffic door Search Engine Optimization (SEO). Het trekken van bezoekers naar je website.
• Conversie door Conversion Rate Optimization (CRO). Zorgen dat bezoekers betalende klanten worden.
• Retentie door User Experience Optimization (UXO). Bezoekers de ultieme interactie bieden met jouw website, waardoor ze graag een (langdurige) relatie met jou aangaan.

Met onze online marketing dienstverlening ontwikkelen we content gericht op SEO, CRO en UXO.

Ga je een nieuwe website ontwikkelen, je bestaande website optimaliseren en/of een contentstrategie samenstellen?

Neem contact op, ik help je graag >

Mieke Lenting | New Black

Mieke Lenting

Tekstschrijver

Ik ontwikkel content en contentstrategieën voor optimale websites. Websites, die zowel traffic als conversies genereren, en bezoekers de best mogelijke gebruikerservaring bieden.

Content (tekst)

Content geeft Google houvast. Het is en blijft een van de belangrijkste rankingfactoren. Nieuwe, informatieve en relevante content maakt het zinvol om jouw website hoger te laten ranken.

Traffic (SEO)

Jouw website moet zoveel mogelijke relevante traffic opleveren. Je wilt bezoekers! Bezoekers die bij jou vinden wat ze zoeken. Lees hoe content bijdraagt aan traffic.

Conversie (CRO)

Veel bezoekers op je website, dat was jarenlang de heilige graal der SEO. Maar wat heb je aan traffic zonder conversie? Lees hoe content bijdraagt aan conversieoptimalisatie.

User experience (UXO)

Conversies en omzetaandeel zijn belangrijke indicatoren voor het succes van je site. Maar allerlei studies tonen aan dat de user experience cruciaal is. Lees hoe content bijdraagt aan de optimale user experience.

Resumé: content, content, content

De macht van content wordt alleen maar groter. En dat is goed nieuws voor iedereen die resultaten wil boeken met een website. In dit verhaal over de optimale website lees je hoe en waarom.

Geschiedenis (Google)

Het internet evolueert in rap tempo. Dat zorgde de afgelopen jaren voor een revolutie op het gebied van SEO, CRO en UXO. Hoe ging dat ook alweer?